تقييم دور جامعة تشرين في بناء مجتمع المعرفة من وجهة نظر عينة من أعضاء الهيئة التعليمية فيها
Abstract
إن العملية التنموية اليوم أضحت معتمدة في مجالاتها كافة على المعرفة وأصبح الاستثمار في مجال المعلومات والمعارف يمثل واحداً من أهم أوجه الاستثمار الإنساني والاجتماعي، وبذلك أصبحت المعرفة اليوم تشكل معياراً للرقي الإنساني، وانطلاقاً من أهمية هذه المعرفة ومن أن المؤسسات التعليمية عامة ومؤسسات التعليم العالي خاصة تلعب الدور الأكبر في بناء مجتمع المعرفة فقد ارتأينا أن نقوم من خلال هذا البحث بإلقاء الضوء على واقع الدور الذي تؤديه جامعة تشرين في هذا المجال من وجهة نظر عينة من أعضاء الهيئة التعليمية فيها. وقد أظهرت نتائج الدراسة أن الدور العام لجامعة تشرين في بناء مجتمع المعرفة وفق تقديرات أعضاء الهيئة التعليمية فيها كان متوسطاً. ودلت النتائج أيضاً على عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين إجابات الجنسين في كل من المجالات الثلاثة (توليد المعرفة – تنمية مجتمع المعرفة – إعداد الفرد)، بينما أظهرت النتائج من جهة أخرى وجود فروق جوهرية بسبب الاختصاصات في هذه التقديرات في مجالي توليد المعرفة وإعداد الفرد وذلك لصالح الأقسام النظرية، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً في تقديرات عينة الدراسة في مجال تنمية مجتمع المعرفة تبعاً لمتغير الاختصاص.
أوصت الدراسة بضرورة أن تعطي جامعة تشرين اهتماما أكبر بالجوانب المتعلقة ببناء مجتمع المعرفة، وذلك من خلال التعاون مع مواقع الإنتاج والخدمات في المجتمع، تطوير الموقع الإلكتروني للجامعة، إجراء المزيد من الدراسات المتعلقة بالموضوع المدروس، تشجيع الابتكار.
Today, development is based in all dimensions on knowledge, and the investment in this dimension is one of the most important obverses of investment. So, the knowledge has become the criterion of the progress .Starting from the importance of this knowledge and the role of the didactic institutions in general and the role of higher education institutions in particular in structuring the society of knowledge, this leads us in this study to investigate the role of the Tishreen University in structuring the knowledge society from the perspective of their teaching staff members.
After data collection and analysis, it was revealed that the Tishreen University, according to staff members, has played a medial role in structuring knowledge society. Additionally, the results showed that there were no significant differences in the role of Tishreen University in this dimension due to gender. However, the results showed significant differences in the role of Tishreen University in preparing individual and generating knowledge due to specialization variable in favor of literary specialization, but there were no significant differences in the role of Tishreen university in developing knowledge society due to the specialization. The study recommends that Tishreen University should pay more attention to topic of structuring the knowledge society by co-operating with establishment of producing and services in society, developing its web site, making more studies about this subject and encouraging innovation.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
-
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences Publisher
-
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.