تخفيض استهلاك الطاقة في شبكات الحساسات اللاسلكية ذات بنية شجرة العناقيد المعتمدة على بروتوكول ZigBee

Authors

  • معين يونس
  • شذا جرعا

Abstract

تظهر أهمية شبكات الحساسات اللاسلكية wireless sensor networks (WSN) باستخدامها في تطبيقاتٍ عديدة في مجالات الحياة المختلفة،  كالرعاية الصحية،  والمراقبة البيئية، والمجالات العسكرية والاقتصادية و الأتمتة الصناعية وتطبيقات عديدة أخرى.

ويحتل تطوير هذه الشبكات وتحسين أدائها حيزاً هاماً من اهتمام مراكز الأبحاث والمعاهد العلمية المختصة.  كما أن الاهتمام ببنى هذه الشبكات كمدخل إلى تحسين أدائها يعدُّ واحداً من أهم التقنيات والأساليب التي أعطت نتائجَ جيدةً في هذا المجال، وتُعدُّ البنية العنقودية واحدة من أهم البنى التي حظيت بالاهتمام المتزايد على مدى السنوات الأخيرة.

اقتُرح في هذا البحث تعديل بنية شجرة العناقيد Cluster tree  بتقسيم العناقيد المكونة لشجرة العناقيد إلى مجموعات فرعية، وكل مجموعة من هذه المجموعات الفرعية  تعمل كشجرة صغيرة من العقد.  وتشير النتائج التي تم الحصول عليها بطريقة المحاكاة، إلى تحسن كبير على صعيد تقليل استهلاك الطاقة ومن ثمَّ زيادة في زمن حياة الشبكة،  أي ضمان عمل الشبكة لفترات إضافية أطول، وذلك مقارنة بشجرة العناقيد التقليدية. ولكن ذلك كان على حساب انخفاض معدلات الإرسال ونسبة التسليم قليلاً في هذه الشبكات. مما يدفعنا إلى التوصية باستخدام هذه الطريقة بناء الشبكات المستخدمة في مراقبة الزراعات المحمية  وغيرها من الشبكات ذات معدلات الإرسال المنخفضة.

Wireless Sensor Networks (WSN) have applications in many different areas of life, such as health care, environmental monitoring, and military and economic areas and in industrial automation and many other applications.

The development of these networks and the improvement of their performance occupy an important place of interest in research centers and specialized scientific institutes. The interest in these structures as a way to improve the performance of these networks leads to good results in this area. The cluster structure is one of the most important structures that have received increasing attention over recent years.

This research suggested a modification of the structure of the cluster tree WSN dividing clusters into sub-groups, and each group of these sub-groups operates like a tree from a small amount of nodes. The results that have been obtained by means of simulation indicate a significant improvement in terms of reducing energy consumption and thus an increase in the lifetime of the network, as compared to traditional cluster tree WSN. But that was at the expense of slightly lower rates of transmission and delivery ratio in the nodes of these networks. This leads us to recommend using this method to build the networks used to monitor protected agriculture and other networks with low transmission rates.

Downloads

Published

2016-02-06

How to Cite

1.
يونس م, جرعا ش. تخفيض استهلاك الطاقة في شبكات الحساسات اللاسلكية ذات بنية شجرة العناقيد المعتمدة على بروتوكول ZigBee. Tuj-eng [Internet]. 2016Feb.6 [cited 2024Apr.17];36(6). Available from: https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/engscnc/article/view/1392

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>