مساهمة في مراقبة الانزياحات الافقية والشاقولية للسكك الحديدية الخاصة بالروافع الثقيلة

Authors

  • فايز ديب

Abstract

يعرض هذا البحث مراقبة الانزياحات الافقية والشاقولية لسكك الحديد التي تسير عليها الروافع الثقيلة باستخدام التقنيات المساحية وذلك بهدف تحديد استقرار السكة وسلامة تشغيل الروافع عليها. لكي تعمل الروافع الثقيلة على السكة بأمان يجب أن تكون السكة بشكل أفقي تماما ( يسمح بخطأ صغير من مرتبة المليمترات تحدده الشروط الفنية لعمل الروافع). كما يجب أن تحافط السكة على تباعدها الافقي لتسهيل حركة الروافع عليها. تتضمن مراقبة الهبوطات في السكة حساب الانزياحات الشاقولية النسبية لمجموعة نقاط المراقبة الموزعة على طول السكة في حالتين : الحالة الساكنة والحالة الديناميكية. تم تحديد الانزياحات الشاقولية باستخدام التسوية الدقيقة المنفذة باستخدام نيفو رقمي عالي الدقة. وقد تم ربط قياسات التسوية الدقيقة لنقاط المراقبة مع نقاط الاستناد الثابتة المزروعة في المنطقة المحيطة بالسكة من أجل دراسات لاحقة. تم في هذا البحث استخدام طريقة المستقيم الثابت في ايجاد الانزياحات الافقية للسكة باستخدام المساطر الرقمية وجهاز المحطة المتكاملة مع عاكس مثبت بشكل قسري على قضيبي السكة. تم تنفيذ ذلك بقياس زوايا الانحراف الصغرة لنقاط المراقبة الموزعة على محور قضيب السكة. لقد بين هذا البحث كفاءة ودقة طريقة المستقيم الثابت في ايجاد الانزياحات الافقية لمحور للسكة الحديدية. This paper presents the monitoring horizontal and vertical displacements of railway which heavy cranes run on using special geodetic techniques for the purpose provaiding rialway stability and safe working cranes on it. To quaranty that heavy cranes work safly, a rialway should be just horizontal– a small error of milimeters leveling is allowed according to working conditions for cranes. A rialway shoud also maintain its spaces to facilitate the crane motion on it. Monitoring railway vertical displacements involve measuring the relative vertical displacements of target points that are distributed along the railway in two cases: static and dynamic. vertical displacements determined by precise leveling which are performed using digital high accuracy level. The precise leveling measurments of target points have been connected to stable benchmark that are located in surrounding terrain of railway for purpose of further studies. In this paper the alignment method was used to monitoring the railway horizontal displacements using digital rulers and total station provided by a prism fixed forcely on the railway. This is done by measuring the small bias angles of the targat points which are distributed along the railway. This research has illustrated the efficiency of alignment method in order to calculate the horizontal displacements of railway axis.

Downloads

Published

2016-11-24

How to Cite

1.
ديب ف. مساهمة في مراقبة الانزياحات الافقية والشاقولية للسكك الحديدية الخاصة بالروافع الثقيلة. Tuj-eng [Internet]. 2016Nov.24 [cited 2024Apr.28];37(5). Available from: https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/engscnc/article/view/2219

Most read articles by the same author(s)