مترو دمشق ـ مبررات إنشائه وطريقة تمويله واستثماره
Abstract
يتميز الوضع الراهن لمدينة دمشق باختناقات مرورية شديدة، لا تقتصر على ساعات الذروة فحسب بل تتعداها إلى أوقات أخرى نهارية و مسائية ,مما أدى إلى ازدياد الحوادث المرورية و ارتفاع مستوى الضجيج وتلوث الهواء الناجم عن زيادة أعداد وسائط النقل المديني عن الحد الأعظم المسموح به. تعتمد مدينة دمشق و ريفها في تنقل المتواجدين فيها اعتماداً رئيساً على الميكروباصات و الباصات والسيارات المختلفة, و أدى الازدحام الناجم عن زيادة أعداد هذه المركبات و سوء تنظيم المرور فيها إلى انخفاض سرعة المركبات لتصل الى10 كم/سا في مركز المدينه, و من المتوقع أن تنخفض إلى أكثر من ذلك . لقد كان لنظام النقل المديني السككي (المترو بأنواعه و الترام السريع)الفضل في التوسع الأفقي للمدن ,و نزوح السكان إلى أطراف المدن سعياً وراء الهواء النظيف و المعيشة المريحة،لأن هذا النظام بالإضافة إلى اقتصاديته يؤمن السرعة و أمان التنقل.
مع تزايد عدد سكان دمشق و زيادة الطلب فيها على النقل،أصبح استخدام نظام النقل المديني السككي ضرورة لا بد منها لتبقى الباصات و الميكروباصات تعمل لتأمين نقل بسيط لإيصال الراكب إلى هدفه النهائي ,الذي لا تصله شبكة النقل السككي. تم استعراض الدراسات الفنية الأولية التي جرت لإنشاء شبكة مترو في دمشق ( السوفياتيه، شركة الدراسات و جايكا ) , وتم القيام بدراسة جديدة توصلنا فيها إلى اقتراح شبكة خطوط مترو بأربعة خطوط قطريه و خامس حلقي. تم اقتراح إعطاء الفرصة للقطاع الخاص ( للشركات الوطنية و الأجنبية المتخصصة )لإنشاء و تشغيل و من ثم إعادة الشبكة إلى الدوله بوضعية فنية جيدة على مبدأ " إنشاء – تشغيل – تسليم " (BOT) المعمول به كثيراً في مشاريع مشابهه.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 �ttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.