دراسة غزارة الإشباع وفق HCM2010 ومقارنتها مع القياس الحقلي على التقاطعات المنظمة بإشارات ضوئية (حالة درسية: مدينة طرطوس )
Abstract
يشكل تقييم سعة التقاطعات المنظمة بإشارات ضوئية أحد أهم الأسس المستخدمة في تخطيط وتصميم وتشغيل وإدارة شبكة الشوارع في المدن، ويعتمد حساب السعة على تقدير قيمة غزارة الإشباع على التقاطعات المنظمة بإشارات ضوئية.
يتم استخدام طريقة دليل سعة الطرق السريعة الأمريكي (HCM2010) في تقدير وتحليل غزارة الإشباع، وهذه الطريقة مستخدمة بشكل واسع في دول العالم ومنها سوريا، ولكن هذا الدليل يعبر عن الظروف المحلية في الولايات المتحدة الأمريكية، ولذلك قد لا يكون مناسباً لاستخدامه في ظروفنا المحلية.
يتناول هذا البحث تقدير غزارة الإشباع حقلياً بالاعتماد على الفواصل بين العربات ضمن الأرتال، ومقارنة النتائج الحقلية لغزارة الإشباع مع القيم الناتجة عن استخدام طريقة HCM. تم اجراء الدراسة على ثلاث تقاطعات في مدينة طرطوس، واستند التحليل على تجميع البيانات باستخدام الفيديو. أكدت النتائج النهائية أن هناك اختلاف بين القيمة الحقلية لغزارة الإشباع والقيمة الحسابية، مما يؤكد عدم امكانية استخدامها لظروفنا المحلية.
The evaluation of the capacity of signalized intersections is one of the most important parameter used in the planning, design, operation and management of urban street networks. The calculation of capacity depends on the estimation of the saturation flow of the signalized intersections.
The highway Capacity Manual (HCM 2010) is used to estimate and analyze the saturation flow. This method is widely used in many countries around the world, including Syria. It reflects the local conditions in the United States of America; therefore it may not be suitable for use in our local conditions.
This study includes estimation of the field saturation flow depending on the headways between the vehicles in the queues, and comparing the field results of the saturation flow with the values resulting from using the HCM. The study was conducted on three intersections in the Tartous city. The analysis was based on data collection using video. The final results confirmed that there is a clear difference between the field measurement of the saturation flow and computation value, Which confirms that it cannot be used for our local conditions.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 ttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.