التحليل العملياتي للحركة المرورية باستخدام موديلات النمذجة الميكروسكوبية - تقييم وتحليل مركز مدينة طرطوس-
Abstract
تختلف أدوات التقييم والتحليل العملياتي من بلد إلى أخر، حيث لعبت ثورة تقنية المعلومات والتكنولوجيا في العقدين الماضيين دوراً هاماً في تغيير أدوات التحليل والتقييم للحركة المرورية، في هذه الدراسة تم استخدام نوع من أنواع الموديلات الميكروسكوبية (موديل Gipps) في التحليل العملياتي وبالاستعانة ببرنامج Simtraffic، وبنفس الوقت قمنا بالتحليل العملياتي باستخدام HCM2010، وبالاستعانة ببرنامج Synchro 9، حيث اعتمدنا في التحليل العملياتي وفق موديل Gipps على غزارات الإشباع والسرعة والفواصل الزمنية، وتم الاعتماد على أزمنة التأخير في تقييم أداء الشبكة المدروسة، وبالنسبة للتحليل العملياتي باستخدام HCM2010 تم الاعتماد على منهجية الكود المستخدمة من حيث متطلبات الإدخال، وأخذنا أزمنة التأخير كمؤشر أساسي لقياس أداء الشبكة المدروسة، ومن خلال مقارنة أزمنة التأخير والسرعة الفعلية فإن عمليات التقييم وفق الموديلين تعطي تصوراً واقعياً لمستويات الخدمة للشبكة المدروسة، وبالتالي يجب الأخذ بعين الإعتبار كلا الموديلين أثناء التحليل العملياتي.
The tools of evaluation and operational analyze for traffic flow are changeable from each other. Every country has its own model. The technology revolution has change these tools. In this paper, we use one of the famous model in traffic analyze field. The Gipps Model, which known by the application of Traffic Ware Collection (Synchro- Simtraffic). We use Synchro 9.0 for the operational analyze depending on the High Way Capacity Manuel 2010 (HCM 2010) mythology. Then we use the Gipps model to evaluate the study area depending on microscopic criteria, which are Saturation flow, speed, headway and delay. After the operational analyze and microscopic evaluation, we choose two parameters to compare and estimate the performance of the network. Speed and Delay are the main parameters of comparison. According to speed and delay parameters, we determined the Level of Service (LOS) and a reflection of the field traffic flow. According to these promising results, we recommended analyzer to use both model in the operational analyze and evaluation of traffic flow.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 ttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.