الخصائص الشكلية والتركيبية للفناء الداخلي (الرئيسي) كمحدد للتوجه الفراغي في الأبنية الجامعية (حالة دراسية الفناء الداخلي في الجامعات السورية)
Abstract
تعددت الدراسات التي تناولت الجوانب البيئية والاجتماعية لنمط المباني ذات الأفنية الداخلية، من خلال دراسة وظائف الفناء الداخلي البيئية والنفعية والاجتماعية والتشكيلية، إلا أن هذه الدراسات لم تتطرق إلى أهمية الفناء الداخلي في تحقيق سهولة التوجه الفراغي، من خلال دوره في سهولة الوصول إلى الحيز الفراغي المطلوب في المباني بشكل عام، وفي المباني الجامعية بشكل خاص.
ينطلق البحث من الفرضية التالية تؤثر الخصائص الشكلية (المورفولوجية)، والتركيبية للفناء الداخلي (الوسطي) للمباني الجامعية على سهولة التوجه الفراغي لمستخدميها، ويهدف إلى تحديد هذه الخصائص التي تحقق سهولة الوصول إلى الهدف، ولغرض تحقيق هذا الهدف تم اتباع منهج التحليل المقارن بين مباني جامعية تشمل كليات نظرية وتطبيقية، حيث تم التوصل إلى توصيف خاص للخصائص الشكلية للفناء الداخلي في المباني الجامعية، ومحددات تساعد المصمم في استخدام الفناء الداخلي في إيجاد تكوينات فراغية للمباني الجامعية تحقق سهولة التوجه الفراغي.
There have been numerous studies dealing with the environmental and social aspects of the type of buildings with internal courtyards, through studying the functions of the internal courtyard, environmental, utilitarian, social and formative. but these studies did not address the importance of internal courtyard in achieving the ease of spatial orientation, through its role in easy access to the space required In buildings in general, and in university buildings in particular.
The research starts from the following hypothesis: The morphological and Syntactical characteristics of the internal courtyard of the university buildings affect the ease of orientation of the users, and aims to identify these characteristics that achieve easy access to the goal. For this purpose, including theoretical and practical colleges, where a special description of the morphological characteristics of the internal courtyard in the university buildings, and determinants that help the designer in the use of the internal courtyard in designing of spatial configurations of the university buildings to achieve the ease of spatial orientation.
References
محمد، عبد الستار عثمان. نظرية الوظيفية بالعمائر الدينية المملوكية بمدينة القاهرة، دار الوفاء للطباعة والنشر، الإسكندرية، 2000.
ابن منظور. لسان العرب، تقديم جمال الدين الأنصاري، المؤسسة المصرية للتأليف والنشر، الجزء15، 1985.
وزيري، يحيى. تطبيقات على عمارة البيئة – التصميم الشمسي للفناء الداخلي، القاهرة، 2000.
النوبي، محمد حسن. مبادئ التصميم المعماري لنمط المباني ذات الأفنية الداخلية، مجلة جامعة الملك سعود، قسم العمارة والتخطيط، المجلد الخامس عشر، الرياض، المملكة العربية السعودية، 2003.
إبراهيم، عبد الباقي. القواعد التنظيمية في تخطيط المدينة الإسلامية، ندوة المدينة العربية خصائصها وتراثها الحضاري الإسلامي، المملكة العربية السعودية، .1981
http://monica-arq.blogspot.com/2012/07/frank-lloyd-wright.html
MANSON, G. C. Frank Lloyd Wright to 1910. New York, Reinhold Publishing Corporation, 1958
.
http://www.autoeng.hk/project/hsbc-hong-kong-main-building/
WEISMAN, J. Evaluating architectural legibility: Way-finding in the built environment. Environment and Behavior, 1981
HILLIER, B., Space Is The Machine, Cambridge University Press, Cambridge, 1996.
الزبيدي، مها صباح. استخدام الطاقات الذاتية في المدن الجديدة وأثرها في الحفاظ على البيئة، مؤتمر المعايير التخطيطية للمدن العربية، هيئة المعماريين العرب، ليبي، 2001.
PEPONIS, J., ZIMRING, C., & CHOI, Y. Finding the building in wayfinding, Environment and Behavaior, 22. 1990
HAQ, Saif-Ul. Expectation of exploration: evaluating the effect of environmental variables on wayfinding. Proceedings of the 30 Environmental Design Research Association Conference- The Power or Imagination- EDRA30, Orlando, Fl. U.S.A., 1999.
الجمعة، غادة محمد يونس. المباني الصحية في الواقع المحلي دراسة تحليلية مقارنة لمفهوم التوجيه الفضائي في أبنية المستشفيات العامة والمتخصصة، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الهندسة، جامعة الموصل، 2002.
HILLIER, B., and J. HANSON, The Social Logic of Space, Cambridge University press,Cambridge, 1984.
Al_SAYED, K., TURNER, A., HILLIER, B., IIDA, S., PENN, A., Space Syntax Method¬ology, Bartlett School of Architecture, 4th Edition, UCL, London. 2014.
الدائرة الهندسية، جامعة حلب.
الدائرة الهندسية، جامعة البعث.
الشركة العامة للاستشارات والدراسات الهندسية في جامعة تشرين.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 ttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.