العودة إلى التراث في العمارة العربية المعاصرة في ظل الاستدامة

Authors

  • رولا نتيفة
  • محمد منون
  • ديمة قاسم

Abstract

في النصف الثاني من القرن العشرين تزايدت الدعوات التي تأتي من الغرب بضرورة عولمة الحضارة الإنسانية في مختلف الفروع والمجالات، وظهرت ملامح معمارية وتكوينات متشابهة في عمارة الأبنية المعاصرة في كثير من المناطق الجغرافية ومنها المنطقة العربية. من جانب آخر دعا عدد من المعماريين للاستفادة من دروس التراث واستخدام الموروث المعماري في الواجهات والمعالجات التصميمية للأبنية المشيدة، ومن ثم ظهر مفهوم الاستدامة وتحديدا ببعده الاجتماعي الذي أكد على الربط بتاريخ المنطقة وبتراثها.

في هذا الإطار ظهرت مجموعة من الأبنية تأثرت بالتراث في محاولة للارتباط بالمكان شكلياً، على الأقل، شكليا، وأخرى تزامنت مع ظهور مفهوم الاستدامة وتكريسه للعلاقة مع التراث في إطار اجتماعي بيئي. تلك الأبنية جسدت ظاهرة معمارية استحقت التوقف عندها للدراسة.

يسلط هذا البحث الضوء على بعض الأمثلة من التجارب العربية المعاصرة التي استلهمت بعض ملامحها المعمارية ومعالجاتها البيئية من العمارة العربية التقليدية، في محاولة لمعرفة تأثير الاستدامة على تغير الشكل في العمارة العربية المعاصرة، ومدى تلبيته لمتطلبات بناء عمارة معاصرة مستدامة تتناسب مع المقومات البيئية والاجتماعية والاقتصادية حتى الثقافية للمنطقة الموجودة فيها هذه العمارة.

At the second half of the twentieth century, after the increasing calls of the west, to globalize human civilization in various fields and sections, a new architectural features and forms appears similar in many geographical regions, including the Arab region. On the other side, numbers of architects have started calls to benefit traditions, and went back to use architectural heritage in the elevations and in processing constructed buildings. Hence the concept of sustainability appeared, especially in its social dimensions to emphasize the link of the history and the heritage of the region.

Under the impact of such conflict, many buildings appear to be influenced by heritage, while others came up as a result of sustainability concept and its devotion for the relationship with the heritage in an environmental, social frame. Those buildings represented architectural phenomena, which deserved to stand by and observe it closely.

This research will highlight some examples of contemporary Arab experiences, which inspired its architectural features and environmental characteristics from Arab traditional architecture, in an attempt to acknowledge the impact of sustainability on the shape changings in contemporary Arab architecture, and how it meets the demands to construct sustainable contemporary architecture that match the environmental, social, economic and even cultural elements for the region of the architecture.

Downloads

Published

2014-05-14

How to Cite

1.
نتيفة ر, منون م, قاسم د. العودة إلى التراث في العمارة العربية المعاصرة في ظل الاستدامة. Tuj-eng [Internet]. 2014May14 [cited 2024Feb.25];36(3). Available from: https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/engscnc/article/view/935