دراسة ومعالجة ظاهرة الصدى في نظام الاتصالات

Authors

  • هيثم الرضوان
  • صادق علي
  • فيفاء مكائيل

Abstract

تعتبر ظاهرة الصدى في نظم الاتصالات السلكية واللاسلكية من أهم المعوقات التي تحول دون الحصول على إشارة المعلومات بشكل واضح ونقي. أي تؤثر سلباً على جودة الإشارة وأداء النظام. من هنا جاء هذا البحث ليدرس ظاهرة الصدى, أسبابه وآلية حدوثه ومن ثم اقتراح طريقة محددة للتخلص من هذه الظاهرة. لقد نُمذج الصدى ومعالج الصدى برمجياً باستخدام لغة الـ(MATLAB) وذلك بالعمل على مرشحات تعتمد مبدأ الترييعات الصغرى لكبت الصدى في قناة الاتصال. تم التوصل من خلال البحث إلى نتائج تساعد في التخلص من إشارة الصدى ذلك من أجل ضمان جودة الاتصال.

The phenomenon of  echo in wired and wireless communication is considered to be one of the most important obstacles that affects the quality of the signal and system performance. This research aims to study the phenomenon of echo, its reasons, and its mechanisms. Bearing the outcome in mind, a method is to be suggested to overcome these obstacles. The echo and the echo canceller were simulated by MATLAB using NLMS to suppress the echo of the communication channel. This paper offers effective suggestions to overcome the echo signal and therefore ensure the quality of communication.

Downloads

Published

2019-01-27

How to Cite

1.
الرضوان ه, علي ص, مكائيل ف. دراسة ومعالجة ظاهرة الصدى في نظام الاتصالات. Tuj-eng [Internet]. 2019Jan.27 [cited 2024Apr.21];30(2). Available from: https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/engscnc/article/view/7060

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>