تحسين أداء البروتوكول DSR المستخدم في الشبكات اللاسلكية النقالة MANET

Authors

  • احسان شريتح
  • علي العلي
  • سوراج عرنوس

Abstract

في الشبكات ذات الهدف المحدد (Ad Hoc) يستخدم مسار ما معين في الشبكة لنقل رزم المعلومات إلى وجهة ما إلى أن يحدث انقطاع في هذا المسار الأمر الذي سيؤدي إلى ضياع عدد من حزم المعلومات و زمن مهم لإعادة اكتشاف مسار آخر إضافة إلى الوقت الضائع في عملية إعادة إرسال هذه الرُزَم.

في هذه المقالة قمنا بإجراء تحسين جديد للبروتوكول (DSR) أحد بروتوكولات الشبكات اللاسلكية
ad hoc و المتمثل بخوارزمية عدم الانقطاع التي تقوم بتوقع احتمال الانقطاع في وصلة ما ضمن المسار اعتمادا على قوة الإشارة للرزم المستقبلة,و تحاول إيجاد عقدة وسيطة قادرة على إنقاذ الوصلة الضعيفة لضمان استمرار عمل المسار بدون انقطاع.

و بغية الحصول على نتائج التحسين المفترض قمنا بتعديل بروتوكول (DSR) المضمن في برنامج المحاكاة (Glomosim) بحيث تتكامل الخوارزمية المقترحة مع الخوارزميات الأساسية العاملة ضمن هذا البروتوكول فلاحظنا انخفاض عدد رزم التحكم و ارتفاع زمن الحياة للمسارات الفعالة.

In [Ad Hoc objective] networks, a specific protocol is used to transfer data packs to a particular target. This will bring about loss of data packs and demand considerable time to trace a new route and the lost time in retransmitting such data packages back.

In this paper, the current writers have made new improvement on the Dynamic Source Routing (DSR), a protocol of the ad hoc networks, represented by an anti link breakage algorithm. The mobile node that implements this algorithm uses signal power strength from received packets to link predicted breakage time, and tries to find intermediate node to avoid disconnection.

In order to gain the improvement outcome, the current writers have modified DSR protocol in Glomosim, whereby the proposed algorithm is integrated into basic algorithms functioning within this protocol. The results have shown drop in the number of control packs, and longer life-duration of the active route using the enhanced DSR protocol.

 

Downloads

Published

2019-01-29

How to Cite

1.
شريتح ا, العلي ع, عرنوس س. تحسين أداء البروتوكول DSR المستخدم في الشبكات اللاسلكية النقالة MANET. Tuj-eng [Internet]. 2019Jan.29 [cited 2024Apr.16];31(2). Available from: https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/engscnc/article/view/7139