المحاكاة الحاسوبية لتصحيح الأخطاء الفراغية في معالجات الروبوت الديكارتية

Authors

  • محمد زهرة

Abstract

ندرس هنا في هذا البحث كيفية تحسين العملية الإنتاجية باستخدام برامج روبوتات مباشرة في خطوط الإنتاج؛ إذ تعدّ المعايرة ضرورية لهذه الاستراتيجية العلمية. لقد تم دراسة بعض طرق المعايرة، ونوقشت مشاكلها والملاحظات التي يمكن أن تؤخذ بالاعتبار .

وسنستفيد من المعرفة المكتسبة من الأبحاث السابقة في مجال تعويض الأخطاء الهندسية في آلات التشغيل وتطبيق ذلك من حيث المبدأ على عملية تعويض الأخطاء في معالجات الروبوت الديكارتيه. إن الطريقة المطبقة تستخدم خوارزمية تعويض الأخطاء المبنية على أساس النتائج التي تم الحصول عليها من مخطط أخطاء الانحرافات, والبيانات الناتجة من تقنيات القياسات الليزرية, والتي يمكن مكاملتها من خلال نظام التحكم بمعالج الروبوت الديكارتي.

 

In this paper, we study how to improve production process using direct robotic programs in production lines where calibration is necessary for this scientific strategy. Some calibration methods have been studies and its problems have been discussed with some comments considered.

Knowledge from the literature and previous research in the field of engineering errors compensation in machine tools have been used and applied in correcting errors in rectangular robot manipulators. The applied method uses the algorithm of compensation error deflections diagram and data resulted from laser measuring techniques which can be integrated through a controlling system using a rectangular robot manipulators.

Downloads

Published

2019-02-06

How to Cite

1.
زهرة م. المحاكاة الحاسوبية لتصحيح الأخطاء الفراغية في معالجات الروبوت الديكارتية. Tuj-eng [Internet]. 2019Feb.6 [cited 2024Feb.25];34(1). Available from: https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/engscnc/article/view/7867

Most read articles by the same author(s)