تشكيل طيف الإشارة الخطية في نظم الاتصالات الرقمية

Authors

  • أحمد صقر أحمد

Abstract

إن العمل المشترك لأنظمة الاتصالات الرقمية (Digital Communication Systems (DCS)) وأنظمة الاتصالات التمثيلية ( Analog communication Systems (ACS)) في خط اتصال واحد, أو بشكل متجاور يؤدي إلى ما يسمى بالتأثير المتبادل الذي ينشأ عنه الضجيج التداخلي (Interference), وذلك بسبب تداخل الأطياف الترددية لهذه الأنظمة، حيث إن المركبات الترددية للنظام الرقمي تتداخل مع المجال الترددي للأنظمة التمثيلية, مما يؤدي إلى نشوء هذا النوع من الضجيج. فلذلك كانت المشكلة الأساسية, هي إيجاد طريقة ما لتخفيض تداخل المركبات الترددية للأنظمة الرقمية في مجال عمل الأنظمة التمثيلية. وتتفاوت هذه الطرق بين بسيط ومعقد, وبين استخدام المرشحات (filters) المختلفة والنوافذ الترددية (Frequency Windows), وبين التأثير في خواص الإشارة الرقمية ذاتها.

يقدم هذا البحث طريقة مبسطة وفعالة لتشكيل طيف الإشارة الرقمية لإنقاص التأثير في الأنظمة التمثيلية؛ وذلك عن طريق التأثير في شكل  الإشارة الرقمية, دون تغيير نظام الإرسال أو نظام الاستقبال. ودون استخدام أجهزة أو عناصر ذات تكلفة عالية.

When the digital and Analog communication systems are working together in one communication line, or near to each other, it gives us mutual influence which gives interference noise. The frequency components of the Digital systems cover the frequency range of the Analog system, which gives this type of noise.

The main problem is to minimize the frequency components of Digital systems in the range of the Analog system. We can minimize this frequency complex by simple and complex methods These methods use filters, frequency windows and influence of the characteristics of Digital signal.

The objective of this paper is to give a simple method  to improve the characteristics of Digital signal, by influencing  the spectrum of the digital signal, without changing the transmission and receiving systems, and also without using devices or equipments which  cost more.

Downloads

Published

2019-02-20

How to Cite

1.
أحمد أص. تشكيل طيف الإشارة الخطية في نظم الاتصالات الرقمية. Tuj-eng [Internet]. 2019Feb.20 [cited 2024Mar.2];23(1). Available from: https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/engscnc/article/view/8277

Most read articles by the same author(s)