دراسة أثر التدريب العقلي في تعلم بعض المهارات الحركية في رياضة الجمباز لطلبة كلية التربية الرياضية السنة الأولى
Abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر التدريب العقلي المصاحب للتدريب المهاري في تحسين مستوى الأداء المهاري في بعض المهارات الأساسية على بساط الحركات الأرضية، وقد شملت عينة الدراسة فئة من طلبة كلية التربية الرياضية من السنة الأولى بجامعة تشرين, تكونت من (24) طالباً من طلبة كلية التربية الرياضية، وقد استخدم الباحث المنهج التجريبي نظراً لملائمته طبيعة هذه الدراسة وذلك بطريقة المجموعتين التجريبية والضابطة، فقد تمتقسم الطلبة إلى مجموعتين، (12) طالباً لكل مجموعة: المجموعة التجريبية: وهي التي طبق عليهاجلسات التدريب العقلي المصاحب للأداء المهاري، والمجموعة الضابطة: وهي التي طبق عليها برنامج التدريب المهاري فقط.
أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين القياسين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية في مستوى الأداء المهاري للمهارات الأساسية على بساط الحركات الأرضية ، كذلك أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الأداء المهاري في بعض المهارات الأساسية على بساط الحركات الأرضية بين أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي، ولصالح المجموعة التجريبية التي استخدمت جلسات التدريب العقلي المصاحب للتدريب المهاري.
وأوصى الباحث باستخدام برنامج التدريب العقلي المصاحب للتدريب المهاري في تعليم مهارات الجمباز لما لها من أهمية في رفع مستوى الأداء المهاري.
The purpose of this study was to investigate the effect of proposed mental training program on skills performance in gymnastics of physical education majors. The sample of the study consisted of (24) , they were divided equally to two groups, experimental and control, they were pre and post tested on skill performance in Floor Exercise, Parallel Bars and Pommal Horse four both groups.
The results revealed a signification differences between pre and post test in favor of the post test for the both experimental and control groups.
Furthermore, the results revealed a signification differences on the post-test between experimental and control groups in favor of the experimental group.
Based on the study findings the researcher recommended to use the proposed mental training program in teaching Gymnastic skills
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Health Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Health Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Health Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.