دراسة تحليلية تقويمية لكتاب الدراسات الاجتماعية للصفّ الرابع الأساسي في الجمهورية العربية السورية في ضوء المعايير المعاصرة
Abstract
هدف هذا البحث إلى تقيّيم كتاب الدراسات الاجتماعية للصفّ الرابع الأساسي في ضوء المعايير العالمية المُعاصرة للكتب المدرسيّة, للكشف عن مدى مراعاته لها من خلال تحليله, وتعرّف آراء معلّميّ الدراسات الاجتماعية فيه. وتمثّلت عيّنة البحث، أولاً: كتاب الدراسات الاجتماعية للصفّ الرابع الأساسي للعام (2012/2013) في طبعته الثانية, والذي يحمل عنوان }الدراسات الاجتماعية- الجمهورية العربية السورية{, ثانياً: عيّنة من المعلّمين بلغت (113) معلماً ومعلّمة. واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، وقائمة بأهمّ المعايير العالمية للكتب المدرسيّة التي تمّ التحليل على أساسها, واستبانة موجهة للمعلمين متضمّنة المعايير السابقة؛ وأبرز ما توصّل إليه البحث من نتائج: تباين درجات مراعاة الكتاب لمعايير ومواصفات الكتاب الجيد، معظم المعايير تفاوتت درجاتها بين الجيد والمتوسط والضعيف وأظهرت النتائج مستوى ممتازاً في مجال الأهداف والصور والأشكال والرسومات؛ ممّا يُعطي المتعلّم الفرصة للتفكير التأمّلي، وتفاوتاً بين نتائج التحليل وإجابات المعلمين فيما يتعلّق بمدى مراعاة كتاب الدراسات الاجتماعية للصفّ الرابع الأساسي للمعايير العالمية المُعاصرة للكتب. ومن المُقترحات التي قدّمتها الباحثة: مُراجعة المحتوى للتخلّص من بعض الأخطاء المطبعية واللّغوية, حِفاظاً على الدقة العلميّة التي يتمتّع بها الكتاب الحديث, إيلاء اهتمام أكبر لتوظيف وسائل التكنولوجيا والاتصالات الحديثة, تماشياً مع السياسات التعليمية المتطوّرة وثقافة المجتمع في محو أميّة الحاسوب والمعلوماتية, وتزويد الكتاب بقائمة مراجع ومصادر للمعلومات، يرجع إليها المُتعلّم لإغناء معلوماته وتعميق درجة فهمه للموضوعات, والتطبيق العملي لما جاء في المحتوى, ومن ضمن المُقترحات أيضاً زيادة عدد الأنشطة التعاونية بين المُتعلّمين؛ تماشياً مع مُتطلّبات سوق العمل والاقتصاد المُعاصر. The objective of this research is to assess the basic fourth grade social-studies textbook in the light of global contemporary standards of textbooks to reveal the extent of its application by the analysis and the views of teachers of social studies. The research sample consisted of Basic fourth grade Social Studies textbook for the scholastic year (2012/2013) in its second edition, which carries the title {Social Studies, the Syrian Arab Republic}; and a sample of (113) teachers. The researcher used a descriptive analytical method and a list of major global standards for textbooks that have been on the basis of the analysis and a questionnaire for teachers, including the above criteria. The most important results of the research: Difference in application degrees in the book to the standards and specifications of the good book. Most of the standards varied degrees of good, medium and weak results showed an excellent level in the field goals, images, shapes and graphics; which gives the learner the opportunity for reflective thinking; and the disparity between the results of the analysis and teachers' answers regarding the book’s sensitivity towards international standards of contemporary books. Among the proposals submitted by the researcher: Review the content to get rid of some typographical and linguistic errorsin order to preserve the scientific accuracy of modern books and pay greater attention to employ the means of modern technology and communications in line with the evolving educational policies and culture of the community in computer literacy and information. Additionally, providing the book with a list of references and sources of information, which help learners enrich their knowledge and deepen the degree of understanding the issues. The practical application of what is included in the content was pointed out. Among the proposals also increasing the number of collaborative activities between learners; in line with the contemporary labor market and the requirements of economy.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.