واقع استخدام طلبة معلم الصّف لمصادر المعلومات الالكترونيّة في إجراء البحوث ـ دراسة ميدانيّة في كليّة التّربية بجامعة تشرين ـ
Abstract
هدفت الدّراسة إلى التّعرّف على مدى صحّة استخدام طلبة معلم الصّف لمصادر المعلومات الالكترونية على شبكة الانترنت، في البحث عن المعلومات المتعلّقة بدراساتهم البحثيّة ومشاريع التّخرّج في جامعة تشرين. وفقاً لمتغيّر المستوى الدّراسي للطلبة. وصمّمت الباحثة استبانة لهذا الغرض، وزّعت على عيّنة قصديّة مكوّنة من (600) طالب وطالبة يستخدمون الانترنت، كما استخدمت أداة المقابلة، وتم إجراؤها مع عدد من أعضاء الهيئة التعليمية وعدد من الطلبة شعبة معلم الصّف. وقد أظهرت نتائج الدّراسة، أنّ أكثر المصادر الالكترونيّة الّتي يستخدمها طلبة معلّم الصف في الحصول على المعلومات عن طريق الانترنت، مواقع الجامعة والمعاهد التّعليميّة، والكتب الالكترونيّة، والمجلّات والصّحف العلميّة. وتبيّن أيضاً أنّ طلبة معلم الصّف يعتمدون على المعلومات من المصادر الالكترونيّة الموثوقة على شبكة الانترنت بنسبة (63,89%)، للحصول على المعلومات. وأشارت النتائج إلى وجود فروق دالّة إحصائياً بين متوسّطات درجات طلبة معلم الصّف في صحة اختيار المصادر الالكترونية في شبكة الانترنت وفقاً لمتغيّر المستوى الدراسي، لصالح السنة الثانية. The study aims to identify the validity of the use of classroom-teacher students of the electronic resources of information on the Internet while researching for information related to their studies and graduation projects at Tishreen University according to gender and the academic level of the students. The researcher designed a questionnaire for this purpose, which was distributed on the intended sample consisting of (600) students who are using the Internet. The researcher also interviewed a number of faculty members and a number of classroom-teacher students. The results showed that more electronic resources which are used by classroom-teacher students to access information via the Internet are through the university sites, educational institutes, E-books, magazines and scientific newspapers. It also showed that they depended on information from reliable electronic resources on the Internet (%63,89 ( for getting information. The results indicated a statistically significant difference between the students’ mean scores in the validity of the selection of electronic resources on the Internet according to a variable of study level favoring second-year students.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.