دور البرامج الحوارية الفضائية في تدعيم المشاركة في الأنشطة الاجتماعية لدى عينة من طلبة جامعة دمشق (دراسة ميدانية في كليات الاقتصاد- التربية – الطب بجامعة دمشق)
Abstract
هدف البحث إلى تعرف دور البرامج الحوارية الفضائية في تدعيم المشاركة في الأنشطة الاجتماعية لدى عينة من طلبة جامعة دمشق. وتعرف دلالة الفروق في إجابات أفراد عينة البحث على استبانة دور البرامج الحوارية واستبانة الأنشطة الاجتماعية وفق متغيرات البحث: (الجنس، نوع التخصص الجامعي، السنة الدراسية). واعتمدت الباحثة على المنهج التحليلي الوصفي، واستخدمت أداة البحث: (مقياس الأنشطة الاجتماعية). وشملت عينة البحث (484) طالباً وطالبةً في كليات الاقتصاد والتربية والطب في جامعة دمشق. ومن أهم النتائج التي توصل إليها البحث: 1) إنَّ دور البرامج الحوارية في تدعيم المشاركة في الأنشطة الاجتماعية لدى عينة من طلبة جامعة دمشق كان بدرجة متوسطة بلغ وزنها النسبي (65.87%). 2) عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات إجابات أفراد عينة البحث على استبانة الأنشطة الاجتماعية وفق متغير الجنس. 3) عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات إجابات أفراد عينة البحث على استبانة الأنشطة الاجتماعية وفق متغير نوع التخصص الجامعي. 4) وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات إجابات أفراد عينة البحث على استبانة الأنشطة الاجتماعية وفق متغير السنة الدراسية لصالح طلبة السنة الرابعة. The research defines the role of TV talk shows in strengthening participation in social activities in a sample of students at the University of Damascus and know denoting differences in the answers of the research sample to identify the role of talk shows and the identification of individuals and social activities according to research variables (gender, type of university specialization, and school year). The researcher adopted an analytical descriptive approach and used the research tool: (a measure of social activities). The research sample included 484 male and female students in the faculties of economics, education and medicine at the University of Damascus. Among the most important findings of the research: 1) The role of talk shows in strengthening the participation in social activities among a sample of Damascus University students moderately reached the relative weight (65.87%). 2) The lack of statistical significance between the mean differences in answers to members of the research sample to identify social activities in accordance with the variable of sex. 3) The lack of statistical significance between the mean differences in answers to members of the research sample to identify social activities in accordance with the type of a variable of university specialization. 4) No statistically significant differences between the mean of the answers of the research sample to identify members of the social activities of the school year in accordance with the variable of the fourth year students.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.