العلاقة بين المهارات الاجتماعية ومستوى التفكير الأخلاقي لدى الأطفال في مرحلة الطفولة المتأخرة.
Abstract
يهدف البحث لتقصي العلاقة بين امتلاك الأطفال للمهارات الاجتماعية في مرحلة الطفولة المتأخرة ومستوى التفكير الأخلاقي لديهم، ودراسة الفروق في متوسط درجات المجموع الكلي للمهارات الاجتماعية التي يمتلكها الأطفال ومستوى التفكير الأخلاقي لديهم؛ استناداً لمتغيري الجنس والبيئة الاجتماعية. ولتحقيق أغراض البحث قامت الباحثة بتصميم (استبانة) تقيس المهارات الاجتماعية لدى الأطفال بعد الاطلاع على دراسات ميدانية في هذا المجال، واعتمدت على مقياس التفكير الأخلاقي للدكتورة فوقية عبد الفتاح الملائم للمرحلة العمرية، طُبق على عينة عشوائية من الأطفال مؤلفة من (183) طفل منهم (105) من الذكور و(78) من الإناث في بعض مدارس مرحلة التعليم الأساسي الأولى بمدينة اللاذقية، في مرحلة الطفولة المتأخرة وانتهى البحث إلى النتائج الآتية:
1- لا يوجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين وجود المهارات الاجتماعية لدى الأطفال في مرحلة الطفولة المتأخرة ومستوى التفكير الأخلاقي.
2- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط درجات المجموع الكلي للمهارات الاجتماعية، وبين مستويات التفكير الأخلاقي لدى الأطفال في مرحلة الطفولة المتأخرة.
3- لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط درجات المجموع الكلي للمهارات الاجتماعية، وبين مستويات التفكير الأخلاقي لدى الأطفال في مرحلة الطفولة المتأخرة استناداً لمتغير الجنس.
4- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط درجات المجموع الكلي للمهارات الاجتماعية، وبين مستويات التفكير الأخلاقي لدى الأطفال في مرحلة الطفولة المتأخرة استناداً لمتغير البيئة الاجتماعية.
This research aims to investigate the relationship between social skills and the Level of ethical thinking of children at the late childhood. In addition to studying the differences at the mean scores of the whole concerning the social skills which children have; and the level of their ethical thinking according to the two variables of sex and social environment. The researcher designed the one tool of the study to achieve the objectives of the research, (a questionnaire ) to measure the social skills of children. After presenting some field studies in the same topic. This research depended on the scale of ethical thinking by Faukia Abd Al Fattah which suits the age of children , it was applied on a randomly of sample of (183) children, (105 male and 78 female ) at late childhood at basic learning on the first cycle in Lattakia. The results were as follows:
1-There is a statistical significant correlation between the social skills at The late childhood and the level of ethical thinking of children .
2- There are no statistical significant differences between the mean scores of the whole social skills and the level of ethical thinking at late childhood .
3- There are statistical significant differences between the social skills at The late childhood and the level of ethical thinking of children according to the sex variable.
4- There are statistical significant differences between the social skills at The late childhood and the level of ethical thinking of children according to the environment variable.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.