درجة ممارسة المشرفين التربويين للعلاقات الإنسانية في مهامهم الإشرافية "دراسة ميدانية لآراء معلمي الحلقة الأولى من مرحلة التعليم الأساسي في محافظة القنيطرة"
Abstract
هدف البحث إلى التعرف على درجة ممارسة المشرفين التربويين للعلاقات الإنسانية في مهامهم الإشرافية, وتحديد أكثر القيم الإنسانية التي يحتاج المشرفون التربويون إلى ممارستها أثناء قيامهم بتلك المهام, ومعرفة فيما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين آراء المعلمين حول درجة ممارسة المشرفين التربويين للعلاقات الإنسانية في مهامهم الإشرافية تبعاً لمتغيرات(الجنس,المؤهل العلمي والتربوي, سنوات الخبرة في التعليم), ولتحقيق هذه الأهداف تم تصميم استبانة مؤلفة من(22) فقرةطبقت على عينة من (147)معلماً ومعلمة,((37 ذكور وَ ( 110) إناث, وذلك في مدارس محافظة القنيطرة وقد توصل البحث إلى نتائج عدة من أهمها :
1- إن درجة ممارسة المشرفين التربويين للعلاقات الإنسانية في مهامهم الإشرافية كانتمتوسطة, حيث بلغت (1.94).
2- إن أكثر القيم الإنسانية التي يحتاج المشرفون التربويون إلى ممارستها أثناء قيامهم بمهامهم الإشرافية كانت قيم (العدل, المرونة, الثناء, تبادل الآراء, التحفيز, الأخذ بالآراء)
3- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين آراء المعلمين حول درجة ممارسة المشرفين التربويين للعلاقات الإنسانية في مهامهم الإشرافية تعزى لمتغيرات: الجنس, المؤهل العلمي والتربوي, سنوات الخبرة في التعليم.
This research aimed to know the degree to which the educational supervisors practice human relations in their supervising duties, identify the human values most needed to be practised by the supervisors during their supervising duties, and to know whether there are statistically significant differences between teachers viewpoints based on variables of (gender, scientific and educational qualification, years of experience in education). Therefore, we designed a questionnaire including (22) items, and distributed on a sample of (147) teachers, (37) males and (110) females, from al Qoneitra schools. The findings of the research were as follows:
1-The degree to which the educational supervisors practice human relations in their supervising duties was medium and equals (1.94).
2 - the human values most needed to be practised by the supervisors during their supervising duties were (justice, flexibility, praise, exchange of opinions, motivation, heeding opinions)
3 - There were no statistically significant differences in the degree to which the educational supervisors practice human relations in their supervising duties from the point of view of teachers based on variables of (gender, scientific and educational qualification, years of experience in education).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.