"الموودل" – تطبيق الأداة البرمجية لتعليم اللغة الإنكليزية

Authors

  • ناصر عبد الحميد
  • وسام عيسى حسن

Abstract

يعدّ الـ "موودل" (Moodle) أحد البرمجيات المجانية مفتوحة المصدر والتي يمكن الاعتماد عليها في تصميم مناهج تعليمية إلكترونية للطلاب عبر الإنترنت، أو بصورة مستقلة عنه عبر الشبكة المحلية (LAN). ويتيح هذا البرنامج للمدرسين قدرة على الاستفادة من باقة أدواته البرمجية الخاصة في تصميم منهاج دراسي محفّز للطالب، وفي بيئة تعلّم تعاونية.

وتم في هذا البحث دراسة تأثير استخدام الـ "موودل" على عملية تعلّم اللغة الإنكليزية في إحدى المدارس الإعدادية بمحافظة اللاذقية. وأجريت الدراسة ضمن فترة زمنية شملت أشهر الفصل الدراسي الأول من عام 2009، وشملت عيّنة الدراسة مجموعتين من طلاب الصف الثاني الإعدادي، طبّق على إحداهما طريقة التعليم التقليدية للغة الإنكليزية، بينما تعلّمت الأخرى المنهاج الدراسي ذاته بعد تصميمه إلكترونياً بالاستعانة ببرنامج الـ "موودل" وإجراء التعديلات المناسبة عليه.

وخضع الطلاب لعدد من الاختبارات التي درست نتائجها لاستخلاص أهمية الدور الذي يلعبه "موودل" في تعزيز مهارات الطلاب في اللغة الإنكليزية وذلك اعتماداً على مستويات مهارات التفكير العليا (هرم بلوم). وأظهرت نتائج البحث تحسناً ملحوظاً في إجمالي الإنجاز الذي حققه طلاب المجموعة التجريبية مقارنة بأقرانهم في المجموعة الضابطة. كما أظهروا تحسناً مماثلاً من حيث الأداء وفق مختلف مستويات القدرات الفكرية بما فيها الفهم، والتطبيق، والتركيب والتقييم.

 

Moodle is an open source course management system for online learning allowing teachers and instructors to make use of its tools to create student-based and cooperative learning course. Such courses can be accessed by students either from the internet or even through a specially designed LAN network.

This research investigates the effects of using Moodle on English language learning in one of the secondary schools in Latakia. This study was conducted in the first term of the academic year 2009. The study sample included two groups of eighth graders, one of which was taught via the conventional methods, and the other was taught an adapted e-version of the same course designed to fit into Moodle.

Tests were administered, and the results were analyzed to find out the important role of Moodle in enhancing students' skills in English based on Bloom's Taxonomy of intellectual skills (Bloom et.al, 1956). The results of the study reveal that the overall achievement scores of the Experimental Group students have notably improved compared to those of their peers in the Control Group. They also show similar improvement in their performance on various levels of intellectual ability including comprehension, application, synthesis, and evaluation.

Downloads

Published

2013-08-14

How to Cite

الحميد ن. ع., & حسن و. ع. (2013). "الموودل" – تطبيق الأداة البرمجية لتعليم اللغة الإنكليزية. Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series, 35(5). Retrieved from https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/humlitr/article/view/487