التمكين البيئي للمرأة الريفية في محافظة اللاذقية "دراسة تحليلية تقويمية لبرامج مشروع عين التينة"
Abstract
هدف البحث للتعرُّف على واقع التمكين البيئي التربوي للمرأة الريفية، كجزء من برنامج تمكين المرأة الريفية في مركز عين التينة في محافظة اللاذقية. وتحقيقاً لهدف البحث أعدت الباحثة استبيانة موجهة للنساء الريفيات تضمنت(29) سؤالاً للتعرف على التمكين البيئي للمرأة الريفية وكل مجال من مجالاته (التوعية، التدريب والتأهيل)، وتم التأكد من صدقها وثباتها. وبلغت عيّنة الدراسة (100) امرأة ريفية من النساء المستهدفات ببرامج تمكين المرأة الريفية. وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود فرق جوهري ذي دلالة إحصائية بين متوسط العيّنة التي تمثلها مجموعة الأسئلة المتعلقة بمستوى التمكين البيئي، ومتوسط مفترض يمثل بالقيمة المتوسطة (2) التي تشير لمستوى متوسط أو مقبول بالنسبة لتمكين المرأة بيئياً. وأثبتت الدراسة وجود فرق جوهري بين متوسط العيّنة والمتوسط المفترض الذي يمثل مستوى متوسط للنشاطات التي يسعى المركز لتنفيذها في مجال التأهيل والتدريب لحفظ الموارد الطبيعية وصيانتها. أظهرت الدراسة أيضاً وجود فرق جوهري بين متوسط العيّنة والمتوسط المفترض الذي يمثل مستوى متوسط للنشاطات التي يسعى المركز لتنفيذها في مجال التوعية والتأهيل والتدريب لإدارة الموارد الناضبة، وترشيد الاستهلاك، والتخفيف من الفقد. وبينت الدراسة أنه يوجد فرق جوهري بين متوسط العيّنة والمتوسط المفترض الذي يمثل مستوى متوسط للنشاطات التي يسعى المركز لتنفيذها في مجال التوعية والتأهيل والتدريب لمنع التلوث ومكافحته. توصلت الدراسة إلى وجود فرق جوهري بين متوسط العيّنة والمتوسط المفترض الذي يمثل مستوى متوسط للنشاطات التي يسعى المركز لتنفيذها في مجال التوعية والتأهيل والتدريب لمجال السلامة والصحة البيئية والجمال. إذاً على برامج تمكين المرأة الريفية أن تتخذ خططاً واستراتيجيات تسير عليها في تمكين المرأة الريفية بيئياً وتربوياً لكي تخفف من حدة المشكلات البيئية التي تتعرض لها المرأة، وبهدف الإسهام في صيانة البيئة ومنع حدوث مشكلات جديدة.
This research aims at exploring environmental educational empowerment state of rural women, as a project part of rural women empowerment in al-Teeneh center at Latakia. In order to achieve this goal, the researcher prepared a questionnaire for rural women, it includes 29 questions to identify rural women environmental empowerment and every domain of its fields (education, training and rehabilitation). So, its internal consistency and validity were confirmed. The Study sample consists of 100 rural women targeted by rural women empowerment programs. Results showed significant differences between the sample average represented by a set of questions concerning empowerment level, and an assumed enabling mean representing the average value that represents the medium or the acceptable level for women environmentally. Also, the study showed a significant difference between the average sample and the assumed average, which represents the average of activities level, pursued by the Centre, to be achieved in the field of rehabilitation and training domain of natural resources conservation and maintenance. However, this study showed a significant difference between the sample average and the assumed average, which represents the average of activities level , pursued by the Centre to be achieved in the field of rehabilitation and training domain of conservation of non-renewable resources management and to mitigate losses. The study showed that there is a significant difference between the average sample and the average is assumed, which represents the average level of the activities pursued by the centre in the domain of education, rehabilitation and training for pollution prevention and control. So, the study, pointed out a significant difference between the sample mean and the assumed average, which represents the average level of the activities proposed to be implemented by the Centre in the domain of education, rehabilitation and training, on safety, environmental health and beauty. Therefore these programs for rural women enabling must take into consideration plans and strategies to be pursued in empowering rural women, environmentally and educationally, in order to harsen the environmental problems faced by women, and to contribute in environment maintenance and in preventing new problems.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.