أثر تدريس مقرر مادة التربية البيئية في اتجاهات الطلاب / المعلمين ومعارفهم (دراسة ميدانية في كلية التربية بجامعة تشرين في مدينة اللاذقية)
Abstract
هدف البحث إلى الكشف عن أثر تدريس مقرر مادة التربية البيئية في تنمية معارف الطلاب / المعلمين (السنة الثانية) في كلية التربية بجامعة تشرين، وأثره في تحصيلهم المعرفي وتنمية اتجاهاتهم البيئية. وتحقيقاً لهدف البحث أعدت الباحثة اختباراً تحصيلياً معرفياً (قبلي/ بعدي) تضمن(35) سؤالاً لقياس معارف الطلاب / المعلمين, وتم بناء استبانة اتجاهات تضمنت (23) عبارة لقياس اتجاهاتهم البيئية ذلك بعد التأكد من صدقهم وثباتهم. وبلغت عينة الدراسة (120) طالباً وطالبةً من كلية التربية/ معلم صف- السنة الثانية بجامعة تشرين. وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات الطلاب في الاختبار التحصيلي المعرفي القبلي/ البعدي قبل تدريس مقرر التربية البيئية وبعده لصالح التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في الاختبار التحصيلي المعرفي البعدي لصالح الإناث، كما توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات الطلاب في استبانة الاتجاهات البيئية قبل تدريسه وبعده لصالح التطبيق البعدي لاستبانة الاتجاهات، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في التطبيق البعدي لصالح الإناث. ويعزى ذلك إلى دراسة الطلاب لمقرر التربية البيئية واكتساب المعارف والاتجاهات البيئية السليمة التي تساعد في التخفيف من حدة التلوث البيئي والمشكلات البيئية. وخلص البحث إلى أن أثر مقرر مادة التربية البيئية يسهم في رفع مستوى التحصيل
This research aimed to reveal the impact of Environmental Education Programs on students / teachers(second year) knowledge development at Faculty of Education – Tishreen University, and its impacts on their knowledge achievement and the development of their environmental attitudes. The researcher prepared for realizing the research aims, a knowledge attainment test, (before/after), composed of 35 questions, to measure students / teachers knowledge and she constructed a questionnaire of 23 statements, which she tested for internal consistency, to measure students environmental attitudes. The studied sample include 120 students ( girls and boys), from Faculty of Education / Classroom Teacher – in the second year at the University of Tishreen. The research results showed significant differences between the average of students scores in the knowledge achievement test before / after, as it measured before the program application and after the program application. However, these differences were in interest of the post application of test achievement. The study also found that there were significant differences between students average scores in the questionnaire of environmental attitude before and after implementing the program, in interests of post application of questionnaire attitude. It is due to the fact that students studied the environmental education program and they acquisitioned knowledge and the correct environmental attitudes. The research proved the effectiveness of environmental education program, its importance in raising the achievement level of students environmental knowledge, and turning their negative attitudes into positive attitudes towards environment.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.