المساندة الاجتماعية وعلاقتها بالضغوط النفسية المزمنة دراسة ميدانية على عينة من طلبة كلية التربية بجامعة دمشق
Abstract
يهدف هذا البحث إلى الكشف عن العلاقة المحتملة، بين المساندة الاجتماعية والضغوط النفسية المزمنة، لدى عينة من طلبـة جامعة دمشق – كلية التربية -حيث بلغ عدد أفراد عينة البحث (200)طالباً وطالبة، كما يحاول هذا البحث معرفة الفروق في أداء أفراد عينة البحث، على أدوات البحث، التي تعزى إلى متغير الجنس، وبعد اختبار الفرضيات تم التوصل إلى النتائج التالية:
- وجود ارتباط ايجابي دال إحصائيا عند مستوى الدلالة (0.01) بين المساندة الاجتماعية المقدمة من الأسرة والأصدقاء، والضغوط النفسية المزمنة.
- عدم وجود ارتباط بين دال إحصائيا عند مستوى الدلالة (0.01) الضغوط النفسية، والمساندة الاجتماعية، المقدمة من المجتمع.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.01) بين الذكور، والإناث، بالمساندة الاجتماعية، المقدمة من الأسرة لصالح الإناث.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.01) بين الذكور، والإناث، بالمساندة المقدمة من الأصدقاء لصالح الذكور.
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية، عند مستوى الدلالة (0.01) بين الذكور، والإناث، بالمساندة المقدمة من المجتمع.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.01) بين الذكور، والإناث، في الضغوط النفسية لصالح الإناث.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.01) بين طلاب السنة الأولى، والرابعة، في المساندة الاجتماعية المقدمة من الأسرة لصالح السنة الأولى.
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.01) بين السنة الأولى، والرابعة، في المساندة المقدمة من الأصدقاء.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية، عند مستوى الدلالة (0.01) في المساندة المقدمة من المجتمع لصالح طلاب السنة الرابعة.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.01) في الضغوط النفسية المزمنة، لصالح السنة الأولى.
This research aims to discover the possible relationship between social helping and chronic psychological stress on a sample from Damascus university students – faculty of education -the number of student reach 200.This research also try to know the difference between sample members ‘performance on research tools, which is due to the sex variable
After testing assumptions we reach these results:
1- There is a positive significant correlation on (0.01) level between social helping that affords from family and friends, and chronic psychological stress.
2- There is no correlation between psychological stress, and social helping that affords from community.
3- There are significant differences correlation on (0.01) level between males and females in psychological stress on the accounts of females.
4- There are significant statistical differences on (0.01) level between males and females in social helping which affords from family on the accounts of female.
5- There are significant statistical differences on (0.01) level between males and females in social helping that affords from friends on the accounts of male.
6- There is no significant statistical difference on (0.01) level between males and females in social helping that affords from community.
7- There are significant statistical differences on (0.01) level between first grade students and fourth grade in social helping that affords from family on first grade account.
8- There is no significant statistical difference on (0.01) level between first and fourth grade in social helping that affords from friends
9- There are significant statistical differences on (0.01) level in social helping that affords from community on the accounts of fourth grade.
10- There are significant statistical differences on (0.01) level in chronic psychological stress on the accounts of first year.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.