دراسة تحليلية لدروس الإملاء في الصف السابع
Abstract
يتألف البحث من جانبين : الجانب الأول, نظري ، ويشمل مقدمة عن الإملاء في اللغة العربية، ومشكلة البحث التي تظهر في ضعف الطلبة في الإملاء, وإتقان قواعدها في الصف السابع؛ لأنّ إعداد الطالب إعداداً صحيحاً وقوياً في الإملاء يؤثر في تحصيله في اللغة خاصة وفي مواد المعرفة الأخرى عامة. وأهداف البحث، والأسئلة التي يجيب عنها البحث، وحدوده، والمصطلحات الإجرائية ، وبعض الدروس السابقة العربية والأجنبية.
والجانب الثاني عملي، ويشمل اختيار دروس القواعد الإملائية للصف السابع ، وتصميم هذه الدروس وفق الطريقة المعدّلة ، وتحليلها ، وتحليل الدروس نفسها القائمة في الكتاب ، ثم مقارنة الدروس المقترحة بالدروس القائمة في الكتاب وصولاً إلى النتائج والإجابة عن أسئلة البحث.
من النتائج التي توصلت إليها الدراسة ما يأتي:
1- زيادة عدد الوحدات المحللة في الدروس المصممة على عدد الوحدات المحللة في الدروس القائمة في الكتاب.
2- قلة عدد الوحدات المحللة في الدروس القائمة في الكتاب في الهدفين الرئيسين:الوجداني، والمهاري عنه في الدروس المصممة . وهناك أهداف حققتها الدروس المقترحة ،ولم تحققها الدروس القائمة في الكتاب.
3- وتقترح الباحثة أن تنجز بحوث في مجال مناهج الإملاء في التعليم الأساسيّ ، من مثل: دراسة أساليب تقويم تحصيل الطلبة في مادة الإملاء، وبيان مدى شمولها وموضوعيتها.
This study includes an introduction about Arabic language, the research importance in teaching dictation and perfecting its grammar in the seventh grade. This is because training students well in dictation results in better outcomes, particularly in language learning and generally in other knowledge fields and the obstacles facing this research, and the problem that the research focuses on, which is the students’ weakness in dictation.
The dictation lessons were chosen, designed and analyzed in the modifying way, then compared to the already existing lessons in the book, in order to reach the results and answer the research questions.
From the results reached by the researcher:
1- There is a difference between the two groups of lessons, with better outcomes-knowledge, emotion, and skill-wise with the suggested ones.
According to the previous results, the researcher recommends the following:
1- identifying the goals of teaching dictation in the book introduction and the use of the modified way in teaching dictation.
2- teaching the whole curriculums according to new methods.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.