مفهومُ الصُّورةِ وحدودُهَا بين القُدمَاءِ وَالمُحْدثين في شعرِ أعشى همدان
Abstract
تعددت ماهيّة الصُّورة الشِّعريّة بين المحدثين والقدماء ، فمنهم من عدَّها تعبيراً ألسنياً ، وآخر من عدَّها تعبيراً بلاغياً ، إذ تعتمد على التّخييل الذّهني للصورة البلاغيّة التي تقوم على خلق النّسيج البلاغي المبدع لدى الشَّاعر ، من استعمال التَّشبيه ، والاستعارة ، والكناية ، والمجاز ، وربطوا كلّ واحدة منها بالتّخيّل ، والتّخييل، فضلاً عن التّلميحات والإشارات، جاعلين هذه العناصر البنية الأساس في تشكيل الصُّورة الفنِّيَّة في الشِّعر ، خلال القدرة الذّهنيّة على تكوين الهيكليّة الشكليّة للصّورة الشِّعرية ، على أنّها وسيلة النّاقد لكشف خفايا النصّ الأدبي خلال التّجربة النّقدية ، وهذا ما دفع النّقاد إلى الاهتمام بالصُّورة الشِّعريّة خلال الرّبط بين المبنى, والمعنى عبر الجملة الشِّعريّة ، وما تتضمّنه من أسلوب لفظي ، وبيانٍ لغوي ، وصورٍ بلاغيّة . وتعدّ الألفاظ اللبنة الأساسيّة في خلق الخيال الشِّعري المبدع ، وممّا يكسب الصُّورة الشِّعريّة جماليّة فنيّة ، وقوّة بلاغية ، هو الأسلوب اللغوي، والبيان اللفظي ، والصّناعة اللغويّة ، والمعنويّة ، والأسلوب البلاغي وما يتضمّنه من تشبيه ، واستعارة ، وكناية، ومجاز ، وما يتخلّل النّص من أسلوب التّقديم والتّأخير، ومن أساليب الفصل والوصل ، والتّجريد والالتفات ، وهذا يزيد في خلق الفصاحة اللغويّة والقوّة البلاغيّة وغيرها، من الأساليب الأخرى. وقد اخترنا شعر أعشى همدان، أنموذجاً تطبيقيّاً لهذه الأساليب : البلاغيّة ، واللغويّة، والصّناعات اللفظيّة، التي استنبطت من شعره فكانت موضوع بحثنا هذا.
The poetic image depends on the mind's imagination of the rhetoric figure, which is based on creating the creative rhetoric texture in the poet, using figures of speech such as concealment, figurativeness, metaphor and simile, considering these elements the corner stone in the formation of the artistic figure in poetry. This is the impetus for critics to take into account in poetic figures. Insinuations are considered the basic elements in creating poetic imagination. What gives the figure its aesthetic and artistic beauty is linguistic style and articulate diction, the spiritual and linguistic making, the rhetorical style and what it includes by way of concealment, figurativeness, metaphor and simile, and what the text contains by the style of preposition and postposition, and of connective and disconnective styles, of abstraction and attraction. This may, among other things, increase the creation of linguistic eloquence and rhetoric strength. We have chosen the poetry of Aasha Hamdan as a case study of such styles as rhetoric, linguistic, and word formation derived from his poetry.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.