The Extent to Which High School Principals Exercise Ethical Leadership And Its Relation to Some Variables Field Study From the Point of View of Teachers in the City of Latakia
Abstract
The objective of the research is to identify the level of the practice of secondary school principals in Lattakia for ethical leadership from the point of view of teachers according to the following axes: the administrative qualities of the headmaster, the administrative qualities of the principal, human relations. And to study the differences between the teachers 'estimates of the degree of their managers' conduct of the ethical leadership due to the variables: gender, scientific qualification and the number of years of service. The research was based on a descriptive approach. The research community included all teachers in secondary education in Lattakia. The sample of the research was a random sample of 250 teachers and schools. The survey questionnaire was distributed to them. 233 of them were fully researched and valid for statistical analysis. With a response rate of (93.2%).
The results of the study showed that the level of secondary school principals in Lattakia for moral leadership from the point of view of teachers was high. Human relations came first, followed by moral personality traits, followed by moral administrative qualities. The results also showed no statistically significant differences between the teachers 'estimates of their managers' level of ethical leadership according to gender variables, years of service and scientific qualification.
References
- دراكة, أمجد؛ المطيري, هدى. دور القيادة الأخلاقية في تعزيز الثقة التنظيمية لدى مديرات مدارس المرحلة الابتدائية بمدينة الطائف من وجهة نظر المعلمات, المجلة الأردنية في العلوم التربوية, المجلد (13), العدد (2), 2017, 223-237.
- ربيع, هادي, تطوير الإدارة المدرسية, مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع, الطبعة الأولى, عمان, الأردن, 2008, 47.
- سعد, وليد. الإدارة المدرسية, مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع, عمان, الأردن, 2005, 13.
- السعود, راتب. القيادة التربوية مفاهيم وآفاق, دار صفاء للنشر والتوزيع, عمان, الأردن, 2013, 22.
- سكجها, آية. مستوى القيادة الأخلاقية لمديرات رياض الأطفال الخاصة بمحافظة عمان وعلاقته بمستوى مشاركة المعلمات في صنع القرار من وجهة نظرهن, رسالة ماجستير غير منشورة, جامعة الشرق الأوسط, عمان, الأردن, 2015, 25-26.
- سلامة, ياسر. الإدارة المدرسية الحديثة, دار الأسرة للنشر والتوزيع, عمان, الأردن, 2003, 437.
- شاهين, عبير مرشد, درجة ممارسة المديرين الجدد للمهارات القيادية في المدارس الحكومية بمحافظات غزة من وجهة نظرهم وسبل تنميتها, رسالة ماجستير غير منشورة, الجامعة الإسلامية, غزة, 2011, 7.
- الطراونة, تحسين. الفلسفة الأخلاقية وعلم القيادة وتطبيقاتها في قيادة فرق العمل الأمني, جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية, الرياض, السعودية, 2012, 84.
- عابدين, محمد, الإدارة المدرسية الحديثة, دار الرشوق للنشر والتوزيع, عمان, الأردن, 2001, 245.
- عابدين, محمد؛ شعيبات, محمد؛ حلبية, بنان. درجة ممارسة المديرين القيادة الأخلاقية كما يقدرها معلمو المدارس الحكومية في محافظة القدس, مجلة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات, المجلد (28), العدد (2), 2012, 327-363.
- عبيدات, علاء سليمان أحمد. الأخلاقيات الوظيفية للمشرفين في المستشفيات الأردنية العامة, رسالة ماجستير غير منشورة, الجامعة الأردنية, عمان, الأردن, 2000, 36.
- عثمان, أسامة زين الدين. المتطلبات الأخلاقية للقيادة المدرسية في ضوء بعض المتغيرات الاجتماعية المعاصرة: دراسة تحليلية, ورقة مقدمة للمؤتمر العلمي العربي الثالث, التعليم وقضايا المجتمع المعاصر, مصر, جامعة سوهاج, 2008, 250.
- العرايضة, رائدة هاني. مستوى القيادة الأخلاقية لمديري المدارس الثانوية الحكومية في عمان وعلاقتها بمستوى ممارسة سلوك المواطنة التنظيمية من وجهة نظر المعلمين, رسالة ماجستير غير منشورة, جامعة الشرق الأوسط, عمان, الأردن, 2012, 7.
- المعايطة, علي أحمد. درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية العامة في الأردن للعدالة التنظيمية وعلاقتها بسلوك المواطنة التنظيمية لمعلميهم, أطروحة دكتوراه غير منشورة, جامعة عمان العربية للدراسات العليا, عمان, الأردن, 2005, 11.
- الهندي, محمد فضل. درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية بمحافظات غزة للقيادة الأخلاقية وعلاقتها بدرجة تمكين معلميهم, رسالة ماجستير غير منشورة, الجامعة الإسلامية, غزة, فلسطين, 2013, 29.
- يحيى, سجى. درجة التزام مديري المدارس الثانوية الفلسطينية بأخلاقيات مهنة الإدارة المدرسية من وجهة نظر معلمي مدارسهم, رسالة ماجستير غير منشورة, جامعة النجاح الوطنية, نابلس, فلسطين, 2010, 26.
-Karakos, T. High school teachers' perceptions regarding principals' ethical leadership in Turkey. Asia Pacific Education Review, Vol 8, No 3, 2007, 464 -437.
- Dufresne, Pand McKenzie, A. A culture of ethical leadership. Principal Leadership, Vol 25, No 3, 2009, 4 -27.
- Fulmer, R. The Challenge of Ethical Leadership. Organizational Dynamics, Vol 33, No 3, 2004, 307-317.
-Daft, R. Organization Theory and Design. (10th Edition). USA: South-Western Cengage Learning, 2004, 380.
-Easley, J. Moral School Building Leadership. Journal of Educational Administration, 2008, Vol 46, No 1, 2008, 25-38.
-Ponnue, C., & Tennakoon, G. The Association Between Ethical Leadership and Employee Outcomes: The Malaysian case. Electronic Journal of Business Ethics and Organization Studies, Vol 14, No 1, 2009, 21-32.
-Tumasjan, A, Strobel, M & Welpe. Ethical Leadership Evaluation After Translation: Social distance makes the difference. Journal of Business Ethics. 2011, Vol. 99, No 4, 609-622.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.