The Extent to Which High School Principals Exercise Ethical Leadership And Its Relation to Some Variables Field Study From the Point of View of Teachers in the City of Latakia

Authors

  • Ghassan Barakat
  • Fouad Sbeira
  • Issam Tuffaha

Abstract

 

The objective of the research is to identify the level of the practice of secondary school principals in Lattakia for ethical leadership from the point of view of teachers according to the following axes: the administrative qualities of the headmaster, the administrative qualities of the principal, human relations. And to study the differences between the teachers 'estimates of the degree of their managers' conduct of the ethical leadership due to the variables: gender, scientific qualification and the number of years of service. The research was based on a descriptive approach. The research community included all teachers in secondary education in Lattakia. The sample of the research was a random sample of 250 teachers and schools. The survey questionnaire was distributed to them. 233 of them were fully researched and valid for statistical analysis. With a response rate of (93.2%).

The results of the study showed that the level of secondary school principals in Lattakia for moral leadership from the point of view of teachers was high. Human relations came first, followed by moral personality traits, followed by moral administrative qualities. The results also showed no statistically significant differences between the teachers 'estimates of their managers' level of ethical leadership according to gender variables, years of service and scientific qualification.

References

- دراكة, أمجد؛ المطيري, هدى. دور القيادة الأخلاقية في تعزيز الثقة التنظيمية لدى مديرات مدارس المرحلة الابتدائية بمدينة الطائف من وجهة نظر المعلمات, المجلة الأردنية في العلوم التربوية, المجلد (13), العدد (2), 2017, 223-237.

- ربيع, هادي, تطوير الإدارة المدرسية, مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع, الطبعة الأولى, عمان, الأردن, 2008, 47.

- سعد, وليد. الإدارة المدرسية, مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع, عمان, الأردن, 2005, 13.

- السعود, راتب. القيادة التربوية مفاهيم وآفاق, دار صفاء للنشر والتوزيع, عمان, الأردن, 2013, 22.

- سكجها, آية. مستوى القيادة الأخلاقية لمديرات رياض الأطفال الخاصة بمحافظة عمان وعلاقته بمستوى مشاركة المعلمات في صنع القرار من وجهة نظرهن, رسالة ماجستير غير منشورة, جامعة الشرق الأوسط, عمان, الأردن, 2015, 25-26.

- سلامة, ياسر. الإدارة المدرسية الحديثة, دار الأسرة للنشر والتوزيع, عمان, الأردن, 2003, 437.

- شاهين, عبير مرشد, درجة ممارسة المديرين الجدد للمهارات القيادية في المدارس الحكومية بمحافظات غزة من وجهة نظرهم وسبل تنميتها, رسالة ماجستير غير منشورة, الجامعة الإسلامية, غزة, 2011, 7.

- الطراونة, تحسين. الفلسفة الأخلاقية وعلم القيادة وتطبيقاتها في قيادة فرق العمل الأمني, جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية, الرياض, السعودية, 2012, 84.

- عابدين, محمد, الإدارة المدرسية الحديثة, دار الرشوق للنشر والتوزيع, عمان, الأردن, 2001, 245.

- عابدين, محمد؛ شعيبات, محمد؛ حلبية, بنان. درجة ممارسة المديرين القيادة الأخلاقية كما يقدرها معلمو المدارس الحكومية في محافظة القدس, مجلة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات, المجلد (28), العدد (2), 2012, 327-363.

- عبيدات, علاء سليمان أحمد. الأخلاقيات الوظيفية للمشرفين في المستشفيات الأردنية العامة, رسالة ماجستير غير منشورة, الجامعة الأردنية, عمان, الأردن, 2000, 36.

- عثمان, أسامة زين الدين. المتطلبات الأخلاقية للقيادة المدرسية في ضوء بعض المتغيرات الاجتماعية المعاصرة: دراسة تحليلية, ورقة مقدمة للمؤتمر العلمي العربي الثالث, التعليم وقضايا المجتمع المعاصر, مصر, جامعة سوهاج, 2008, 250.

- العرايضة, رائدة هاني. مستوى القيادة الأخلاقية لمديري المدارس الثانوية الحكومية في عمان وعلاقتها بمستوى ممارسة سلوك المواطنة التنظيمية من وجهة نظر المعلمين, رسالة ماجستير غير منشورة, جامعة الشرق الأوسط, عمان, الأردن, 2012, 7.

- المعايطة, علي أحمد. درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية العامة في الأردن للعدالة التنظيمية وعلاقتها بسلوك المواطنة التنظيمية لمعلميهم, أطروحة دكتوراه غير منشورة, جامعة عمان العربية للدراسات العليا, عمان, الأردن, 2005, 11.

- الهندي, محمد فضل. درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية بمحافظات غزة للقيادة الأخلاقية وعلاقتها بدرجة تمكين معلميهم, رسالة ماجستير غير منشورة, الجامعة الإسلامية, غزة, فلسطين, 2013, 29.

- يحيى, سجى. درجة التزام مديري المدارس الثانوية الفلسطينية بأخلاقيات مهنة الإدارة المدرسية من وجهة نظر معلمي مدارسهم, رسالة ماجستير غير منشورة, جامعة النجاح الوطنية, نابلس, فلسطين, 2010, 26.

-Karakos, T. High school teachers' perceptions regarding principals' ethical leadership in Turkey. Asia Pacific Education Review, Vol 8, No 3, 2007, 464 -437.

- Dufresne, Pand McKenzie, A. A culture of ethical leadership. Principal Leadership, Vol 25, No 3, 2009, 4 -27.

- Fulmer, R. The Challenge of Ethical Leadership. Organizational Dynamics, Vol 33, No 3, 2004, 307-317.

-Daft, R. Organization Theory and Design. (10th Edition). USA: South-Western Cengage Learning, 2004, 380.

-Easley, J. Moral School Building Leadership. Journal of Educational Administration, 2008, Vol 46, No 1, 2008, 25-38.

-Ponnue, C., & Tennakoon, G. The Association Between Ethical Leadership and Employee Outcomes: The Malaysian case. Electronic Journal of Business Ethics and Organization Studies, Vol 14, No 1, 2009, 21-32.

-Tumasjan, A, Strobel, M & Welpe. Ethical Leadership Evaluation After Translation: Social distance makes the difference. Journal of Business Ethics. 2011, Vol. 99, No 4, 609-622.

Published

2018-12-24

How to Cite

Barakat , G. ., Sbeira , F. ., & Tuffaha, I. . . (2018). The Extent to Which High School Principals Exercise Ethical Leadership And Its Relation to Some Variables Field Study From the Point of View of Teachers in the City of Latakia. Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series, 40(6). Retrieved from https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/humlitr/article/view/5727

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>