The impact of use the picturistic cards in developing conversation skills of kindergarten child Field study in Homs city
Abstract
The study aimed to planning picture cards to develop the conversation skills of kindergarten children, And to know the impact of use cards for the kindergarten child in the development of skills especially conversation and development through the way of fun and play.
The researcher noticed a clear improvement in conversation skill of among the sample members following the use of photo cards as important activities in relation to the educational return achieved by the children through the practice of these activities based on the picturistic stories with vocabulary included on it. In addition, the achievement of other educational goals of values, trends and concepts have a positive impact on the personality of the child. The study was conducted in the city of Homs on a sample of children aged 5-6 years to develop their vocabulary and increase their linguistic quotient, which led to improved conversation skills. The tools were designed to fit subjects consistent with the Ministry of education's planned experiences , and analyzed results using percentages and T test. The study concluded that:
The need to produce such picture cards and train teachers to use them and avoid traditional education.
References
الحريبات، ريمة ، فاعلية القصص والمسرح في تنمية التفكير الإبداعي لدى طفل الروضة، ماجستير غير منشورة، كلية التربية،جامعة دمشق،2012.
حسن، فاتن حسن.فاعلية برنامج تدريبي لمعلمات رياض الأطفال وفق استراتيجية التعلم النشط في إكساب أطفال الروضة من "5-6 سنوات" بعض المهارات اللغوية. أطروحة دكتوراه ، كلية التربية ، جامعة دمشق، 2018, عدد صفحاتها 327.
خضر , قاسم علي .فاعلية المسرح التعليمي في تنمية مهارات القراءة الجهرية لدى تلاميذ الصف الثالث الأساسي , ماجستير, قسم المناهج، كلية التربية ، جامعة دمشق, 2010 .
خليل , فاطمة , عزة , عبد الفتاح , عبد الرؤوف هاشم, مسرح ودراما الطفل ما قبل المدرسة , الطبعة الأولى دار الفكر العربي , 2005.
الرفاعي، هديل. فاعلية برنامج تدريبي مقترح قائم على المشاركة الوالدية في أنشطة الروضة في إعداد الطفل للقراءة والكتابة،رسالة ماجستير. كلية التربية، جامعة البعث،2018،عدد الصفحات214.
سعدالدين , سمر موسى ، فاعليّة برنامج مقترح قائم على الأنشطة المسرحيّة (مسرح الطفل ومسرح العرائس ) في إكساب طفل الروضة بعض المهارات اللغويّة ، ماجستير , غير منشورة ، قسم رياض الأطفال ، كلية التربية، جامعة دمشق، 2012.
سليمان، مادلين محمد. كفايات مربية الروضة وعلاقتها بالمهارات اللغوية (الاستماع والتحدث) لدى أطفال الروضة. كلية التربية، جامعة تشرين 2017 ، عدد الصفحات 141.
عبد الهادي، نبيل؛ الدراويش، حسين؛ صوالحة، محمد . تطور اللغة عند الأطفال. الطبعة الأولى، الأهلية للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 2007.
العتوم ، عدنان يوسف ؛ وآخرون, تنمية المهارات اللغوية دار المسيرة , عمان 2007م .
علي، أماني عبد الفتاح؛ الخريبي، هالة فاروق أحمد .تنمية المفاهيم والمهارات اللغوية وطرق تدريسها لطفل ماقبل المدرسة( مهارات الحديث والطلاقة والاستماع) الطبعة الأولى ،2006، عدد الصفحات 456.
المجلس الأعلى لرعاية الفنون والآداب والعلوم الاجتماعية ،2005 ، دمشق ).
مدكور، د.علي أحمد. تدريس فنون اللغة العربية، دار الفكر العربي، القاهرة ، مصر 2006 عدد الصفحات280.
مصطفى، د.غافل. طرق تعليم القراءة والكتابة للمبتدئين ومهارات التعلم. دار أسامة، عمان الأردن، 2005. عدد الصفحات، 215.
مصطفى، فهيم.تهيئة الطفل للقراءةبرياض الأطفال . مكتبة الدار العربية للكتاب, مصر، الطبعة الأولى، 2002، عدد الصفحات171
الناقة , صلاح أحمد ؛ شيخ العيد , إبراهيم سليمان ، مدى امتلاك طلبة المرحلة الأساسية لمهارات الاستماع , دراسة منشورة , في كلية التربية الجامعة الإسلامية , غزة 2008 .
نيروخ ، سميرة. برنامج نور- تنمية مهارات التواصل اللغوي في رياض الأطفال , القدس: جمعية لجنة العلوم والثقافة الإسلامية / 2005مركز الإيمان للطفولة.
هير،جودي.العمل مع الأطفال الصغار، الطبعة الأولى،الأهلية للنشر والتوزيع، عمان الأردن2006.
وزارة التربية. دليل العمل مع معلمة الروضة . الفريق الوطني ، مكتبة وزارة التربية في الجمهورية العربية السورية، 2012، عدد الصفحات .65.
–BILICAN,KUTLU; YILDIRIM. The factories that predict the frequency of activities developing student's listening comprehension skills TURKY , No. 2012.
NESRIN AL REFAAI,Teaching English through drama for students Learning English as there second language , No. 2005.
ROBIN KOZUB , The theater and its affect on oral language , No. 2000
STEVENSON, R. Language, Thought and Representation University of Durham, U.K., John Wiley & Sons, New York, No. 1993.
THAMPSOR, A. Mean Length of Utterance in Relation to Gander and Preschool Activity Area. University of Utah…State. Msc, No. 1997.
WALKE, V.MAKE Learning Fun for Preschoolers .Http: mm. Assortment. Come Fun learning – reag .him, No. 2001.
WILLIAMS ,D. early visual skills . The fifth foreign edition, Mark Spice Foreign Publisher, No.,2004, number of pages 224.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.