السرعة الإدراكية وعلاقتها بأساليب التعلم والتفكير المرتبطة بنصفي الكرة الدماغية "دراسة ميدانية لدى عينة من طلاب كلية التربية في جامعة دمشق"
Abstract
هدف البحث الحالي التعرف إلى العلاقة بين السرعة الإدراكية و أساليب التعلم والتفكير المرتبطة بنصفي الكرة الدماغية وذلك لدى عينة من طلاب كلية التربية في جامعة دمشق. وقد تم إجراء هذا البحث على عينة مؤلفة من (180 ) طالباً وطالبة من قسم الإرشاد النفسي السنة الثانية, حيث بلغ عدد الذكور (37) و عدد الإناث (143), وقد اعتمدت الباحثة مقياس أسلوب تعلمك وتفكيرك, من أجل قياس أساليب التعليم والتفكير المرتبطة بنصفي الكرة الدماغية الذي وضعه تورانس وزملاؤه(Torrence etall (1977,ومقياس مقياس السرعة الإدراكية وهو من إعداد )أكستروم – فرنش – هارمانوديرمين عام 1976) تعريب الشرقاوي وآخرين(1993), كما أشارت النتائج إلى :
- وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين أداء أفراد العينة على مقياس السرعة الإدراكية وأدائهم على مقياس أساليب التعلم والتفكير المرتبطتين بنصفي الكرتين المخيتين.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط أداء أفراد العينة على مقياس السرعة الإدراكية حسب متغير الجنس لصالح الإناث
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط أداء أفراد العينة على مقياس أسلوب التعلم والتفكير المرتبطتين بنصفي الكرتين المخيتين حسب متغير الجنس .
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط أداء أفراد العينة على مقياس السرعة الإدراكية حسب متغير الاختصاص.
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط أداء أفراد العينة على مقياس أسلوب التعلم والتفكير المرتبطين بنصفي الكرتين المخيتين حسب متغير الاختصاص .
This paper tries to reveal the relationship between cognitive speed and learning as well as thinking methods related to the two halves of the brain ball. It is a field study on a sample of students of the Faculty of Education at Damascus University. The sample comprises of (180) male and female students from the Department of Psychological Counseling, second year: (37 male) and (143 female).
The researcher adopted a measure learning style and thinking in order to measure teaching methods and thinking associated with Bnsfi ball stroke developed by Torrance and his colleagues Torrence etall 1977. One of the tests used is Scale-speed cognitive dish test images asymmetric contained in the battery cognitive tests global setting (Edstrom - French - Harmanaudirmin 1976) Syndication (Dr Anwar Cherkaoui and Dr. Walid Agafas, 1993). The researcher also adopted a descriptive analytical method. Results show that there was no statistically significant relationship between the performance of the sample on a scale speed of cognitive and performance on the Scale method of learning and thinking Almertbttin Bnsfi balls. There were statistically significant differences in the average performance of the sample on a scale speed of cognitive by sex variable in favor of females. There were no statistically significant differences in the average performance of the sample on a scale method of learning and thinking Almertbttin Bnsfi balls by variable sex (male and female). There were no statistically significant differences in the average performance of the sample on a scale speed. According to cognitive competence variable (scientific literature), there were no statistically significant differences in the average performance of the sample on a scale learning style and associated Bnsfi thinking balls variable by jurisdiction (scientific literature).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.