الصعوبات التي تواجه تكامل المدرسة والبيت في الارتقاء بالمستوى التحصيلي لتلامذة مرحلة التعليم الأساسي في محافظة اللاذقية من وجهة نظر المعلمين وأولياء الأمور
Abstract
يهدف هذا البحث إلى التعرف على مختلف الصعوبات التي تواجه مسألة التكامل بين المدرسة والبيت والتي تؤثر على المستوى التحصيلي لتلاميذ مرحلة التعليم الأساسي في محافظة اللاذقية من وجهة نظر المعلمين، وأولياء الأمور. وكذلك التعرف على الفروق في الصعوبات التي تواجه تكامل المدرسة والبيت من وجهة نظر المعلمين وأولياء الأمور وفق المتغيرات المدروسة. اشتمل البحث على عينتين، شملت الأولى معلمي مرحلة التعليم الأساسي البالغة (780) معلماً ومعلمة، على حين شملت الثانية أولياء الأمور لتلاميذ معلمي مرحلة التعليم الأساسي في محافظة اللاذقية البالغة (578) ولي أمر للعام الدراسي 2011/2012، ولتحقيق هدف البحث صممت استبانة احتوت على (30) فقرة تتعلق بـالصعوبات قسمت إلى ثلاثة مجالات. حيث بينت نتائج البحث أن الصعوبات التي تواجه تكامل المدرسة والبيت والمؤثرة على التحصيل الدراسي لتلاميذ مرحلة التعليم الأساسي عالية من وجهة نظر المعلمين، وكذلك من وجهة نظر أولياء الأمور. وقد أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً بين المعلمين والمعلمات حول الصعوبات التي تواجه تكامل المدرسة والبيت، وكذلك تبعاً للمرحلة التعليمية؛ ووجود فروق دالة إحصائياً بين أولياء الأمور
(الذكور والإناث)، وكذلك وجود فروق دالة إحصائياً بين أولياء الأمور تبعاً للمستوى التعليمي. ووجود فروق دالة إحصائياً بين المعلمين وأولياء الأمور. وقدم البحث مقترحات عدة أهمها: تطوير أساليب الاتصال بين المدرسة والأسرة، وتفعيل دور مجالس أولياء الأمور والمعلمين في المدرسة.
The search aims to identify the difficulties that face integration of school and house in raising the achievement level of the students of basic learning stage in Lattakia from the prospective of teachers and parents. It also tries to identify the differences of problems facing that integration from the perspective of teachers and parents according to studied variables. The search included (780) teachers and (578) parents in the school year 2011/2012. A questionnaire of 30 items was devised addressing three kinds of difficulties. Results showed that there were some statistically significant differences between male and female teachers regarding the difficulties, and according to the educational stage. There were also some differences between male and female parents, and some statistically significant differences between male and female patents according to the educational level, and between teachers and parents. The research put forward the following recondition: there is a need for developing communication methods between school and family and for activating parents and teachers assemblies in schools.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.