نظرية الكاتبة ارنا برودبار حول مفهوم المقاومة ذات الطابع الإحتفالي في رواية "لويزيانا"

Authors

  • مجدة عطية

Abstract

This paper demonstrates how Erna Brodber’s Louisiana introduces a genre of utopian transformation that articulates the reality of “what should have happened,” hence presenting a form that discontinues dominant power relations. Brodber posits a revolutionary theory of writing that initiates discursive resistance to colonial history. Arguably, Brodber’s narrative suggests a revisionary epistemology of language in order to initiate transformation and a progressive therapy of union and celebration. Such epistemology recalls the primordial black story that transcends the reality of colonization. In this context, Brodber’s Louisiana reads George Lamming’s theory of colonial limitation of language to propose a healing strategy that recovers the history of meanings unrecognized by the colonized subject. Reading celebratory resistance in Louisiana invokes a cultural dialogue with the Caribbean poetics of resistance and accentuates the narrative’s contribution to the genre of resistance writing.

يوضح هذا البحث كيف أن رواية "لويزيانا" لارنا برودبار تقدم  أسلوبا للكتابة المقاوِمة ذا طابع تحولي طوباوي  والذي يتبنى واقع "ما توجب أن يحدث"، وبالتالي أنموذجا لوضع نهاية لعلاقات القوة السائدة. يمكن القول أن برودبار تفترض نظرية ثورية للكتابة مناهضة للتاريخ الاستعماري إذ تطرح روايتها  مفهوماً يعيد تصور اللغة بوصفها وسيلة للتحولو التغيير كما وتطرح  علاجاً لها متسماً بالإحتفالية التي تتغنى باستعادة  قصة الأصول الواحدة والتآلف بين السود والتي تتجاوز واقع الاستعمار. وفي هذا السياق، تعد "لويزيانا"  قراءة لنظرية جورج لامينغ عن التهميش الاستعماري للغة إذ تقترح  إستراتيجية لتطهير و إزالة الضرر عن اللغة وذلك بإعادتها إلى أصولها التاريخية التي تم طمسها من قبل الاستعمار. إن قراءة المقاومة الإحتفالية في "لويزيانا" تبرز مساهمة هذه الرواية في إغناء آليات السرد القصصي المقاوِم وإقامة حوار ثقافي مع استراتيجية الكتابة المقاوِمة  في الأدب الكاريبي.

Downloads

Published

2019-02-06

How to Cite

عطية م. (2019). نظرية الكاتبة ارنا برودبار حول مفهوم المقاومة ذات الطابع الإحتفالي في رواية "لويزيانا". Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series, 34(2). Retrieved from https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/humlitr/article/view/7890