عنف البيض ورد السود: دراسة لمسرحيتي "الهولندي" و "العبد" لأميري بركه

Authors

  • ممدوح عمران

Abstract

This paper attempts to examine Baraka’s presentation of violence in Dutchman and The Slave, focusing on the socio-historical and racial roots of violence  in the United States, as well as on the interplay between power and knowledge in the representation of violence. In the process, the paper also demonstrates the reciprocal nature of violence, and underlines the point that black violence is not only retaliatory, but is also a just response in the Black struggle for liberation from the White domination.

The reciprocal aspect in Baraka’s dramatic presentation of violence is especially evident in Dutchman and The Slave. Racial violent conflict is prevalent in virtually all Baraka’s works, but what is especially significant about Dutchman and The Slave is that they substantiate the major arguments of this paper, mainly in their presentation of striking reverse parallels in themes and characters as well as in terms of their portrayal of racial violence. Dutchman shows white violence, while The Slave presents the black response. In Dutchman, Lula, a white woman, exploits Clay, a black man, murders him, and prepares for her next black victim, while in The Slave, Walker, a black revolutionary, kills his white ex-wife and her white liberal husband in revenge. This is why the two plays can be looked at as one play centring around becoming a black man refelecting assimilationist, nationalist, and revolutionary black tendencies, with Clay in Dutchman representing the assimilationist tendencies and Walker in The Slave representing the nationalist and revolutionary ones.

 

يحاول هذا البحث دراسة تصوير أميري بركه ل لعنف في مسرحيتي "الهولندي" و "العبد"، ويركّز في ذلك على الجذور التاريخية والاجتماعية والعرقية للعنف في الولايات المتحدة الأمريكية، وكذلك على التفاعل بين القوة والمعرفة في هذا التصوير للعنف وتجري في هذا البحث معالجة الطبيعة التبادلية للعنف ايضاً، ويوضّح في هذا الخصوص أن العنف الذي يقوم به السود ليس عنفاً انتقامياً فحسب، وإنما هو ايضاً رد فعلٍ عادل من قبلهم في كفاحهم من أجل تحررهم من سيطرة البيض.

إن هذه السمة التبادلية للعنف والصراع العرقي، كما يعرضة بركه، واضحة في أعماله كافة، لكنها تبدو جلية أكثر في مسرحيتي "الهولندي" و "العبد". إذ تجسّد هاتان المسرحيتان المقولات الرئيسة لهذا البحث، بخاصة في تصويرهما العكسي لمواضوعات وشخصيات متشابهة وفي معالجتهما لقضية العنف والصراع العرقي. حيث تظهر مسرحية "الهولندي"  عنف البيض، أما مسرحية "العبد" فتظهر رد السود على عنف البيض. ففي المسرحية الأولى تقوم  المرأة البيضاء، لولا، باستغلال الرجل الأسود، كلي، وتصرعه، ثم تجهّز نفسها لاقتناص فريستها السوداء التالية، في حين أن ووكير، وهو الرجل الثوري الأسود في مسرحية "العبد"،  ينتقم من البيض بقتله زوجته السابقة البيضاء مع زوجها الأبيض ذي النزعة الليبيرالية. ولهذا فإن المسرحيتين غالباً ما يُنظر اليهما على أنهما مسرحيتان تكملان بعضهما بعضاً، أي، تكوّنان مسرحية واحدة تدور حول خلق رجل أسود يجسّد صوراً لنزعات اندماجية ووطنية وثورية لدى السود. إذ يمثل كلي في مسرحية "الهولندي" النزعة الإندماجية في حين أن ووكير في مسرحية "العبد" يمثل النزعة الوطنية والتحررية لدى السود.

Downloads

Published

2019-02-10

How to Cite

عمران م. (2019). عنف البيض ورد السود: دراسة لمسرحيتي "الهولندي" و "العبد" لأميري بركه. Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series, 24(1). Retrieved from https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/humlitr/article/view/7959