عنف البيض ورد السود: دراسة لمسرحيتي "الهولندي" و "العبد" لأميري بركه
Abstract
This paper attempts to examine Baraka’s presentation of violence in Dutchman and The Slave, focusing on the socio-historical and racial roots of violence in the United States, as well as on the interplay between power and knowledge in the representation of violence. In the process, the paper also demonstrates the reciprocal nature of violence, and underlines the point that black violence is not only retaliatory, but is also a just response in the Black struggle for liberation from the White domination.
The reciprocal aspect in Baraka’s dramatic presentation of violence is especially evident in Dutchman and The Slave. Racial violent conflict is prevalent in virtually all Baraka’s works, but what is especially significant about Dutchman and The Slave is that they substantiate the major arguments of this paper, mainly in their presentation of striking reverse parallels in themes and characters as well as in terms of their portrayal of racial violence. Dutchman shows white violence, while The Slave presents the black response. In Dutchman, Lula, a white woman, exploits Clay, a black man, murders him, and prepares for her next black victim, while in The Slave, Walker, a black revolutionary, kills his white ex-wife and her white liberal husband in revenge. This is why the two plays can be looked at as one play centring around becoming a black man refelecting assimilationist, nationalist, and revolutionary black tendencies, with Clay in Dutchman representing the assimilationist tendencies and Walker in The Slave representing the nationalist and revolutionary ones.
يحاول هذا البحث دراسة تصوير أميري بركه ل لعنف في مسرحيتي "الهولندي" و "العبد"، ويركّز في ذلك على الجذور التاريخية والاجتماعية والعرقية للعنف في الولايات المتحدة الأمريكية، وكذلك على التفاعل بين القوة والمعرفة في هذا التصوير للعنف وتجري في هذا البحث معالجة الطبيعة التبادلية للعنف ايضاً، ويوضّح في هذا الخصوص أن العنف الذي يقوم به السود ليس عنفاً انتقامياً فحسب، وإنما هو ايضاً رد فعلٍ عادل من قبلهم في كفاحهم من أجل تحررهم من سيطرة البيض.
إن هذه السمة التبادلية للعنف والصراع العرقي، كما يعرضة بركه، واضحة في أعماله كافة، لكنها تبدو جلية أكثر في مسرحيتي "الهولندي" و "العبد". إذ تجسّد هاتان المسرحيتان المقولات الرئيسة لهذا البحث، بخاصة في تصويرهما العكسي لمواضوعات وشخصيات متشابهة وفي معالجتهما لقضية العنف والصراع العرقي. حيث تظهر مسرحية "الهولندي" عنف البيض، أما مسرحية "العبد" فتظهر رد السود على عنف البيض. ففي المسرحية الأولى تقوم المرأة البيضاء، لولا، باستغلال الرجل الأسود، كلي، وتصرعه، ثم تجهّز نفسها لاقتناص فريستها السوداء التالية، في حين أن ووكير، وهو الرجل الثوري الأسود في مسرحية "العبد"، ينتقم من البيض بقتله زوجته السابقة البيضاء مع زوجها الأبيض ذي النزعة الليبيرالية. ولهذا فإن المسرحيتين غالباً ما يُنظر اليهما على أنهما مسرحيتان تكملان بعضهما بعضاً، أي، تكوّنان مسرحية واحدة تدور حول خلق رجل أسود يجسّد صوراً لنزعات اندماجية ووطنية وثورية لدى السود. إذ يمثل كلي في مسرحية "الهولندي" النزعة الإندماجية في حين أن ووكير في مسرحية "العبد" يمثل النزعة الوطنية والتحررية لدى السود.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.