اتجاهات طلبة الكليات التطبيقية في جامعة تشرين نحو دور جهاز العرض الإلكتروني في الدافعية إلى التعلم
Abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تعرّف اتجاهات طلبة الكليات التطبيقية بجامعة تشرين نحو دور جهاز العرض الإلكتروني في زيادة دافعيتهم نحو التعلّم فيما يتعلّق بالإقبال على التعلم، وتفاعلهم في أثناء الشرح، والانتباه والتركيز، والفهم والاستيعاب. وتكونت عينة البحث من (491) طالباً وطالبة ممّن درّسوا باستخدام جهاز العرض الإلكتروني.
ولتحقيق أهداف الدراسة، استخدمت استبانة محكمة من عدد كبير من ذوي الاختصاص لرصد اتجاهات الطلبة نحو استخدام جهاز العرض الإلكتروني في التعلم الجامعي. ولمعالجة البيانات إحصائياً استخدمت المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، وتحليل التباين المصاحب، واختبار (ت)، واختبار شيفيه للمقارنات البعدية. وبعد إجراء المعالجات الإحصائية اللازمة توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
- إن لاستخدام جهاز العرض الإلكتروني دوراً كبيراً في زيادة دافعية الطلبة إلى التعلم.
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طلبة الكليات التطبيقية (الاقتصاد، العلوم، الزراعة، الهندسة المعمارية، الهندسة الكهربائية والميكانيكية) حول اتجاهاتهم نحو استخدام جهاز العرض الإلكتروني في التعلم تعزى إلى متغير تخصّص الكلية.
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الطلبة تعزى إلى متغير السنة الدراسية حول اتجاهاتهم نحو استخدام جهاز العرض الإلكتروني في التعلم.
This study aimed to identify trends of Applied Faculties Students at Tishreen University towards the use of Data Show in Education with respect to the popularity of learning, and their interaction in the course of the explanation, attention and focus, understanding and comprehension. The sample consisted of (491) students whose learning involved the use of Data Show.
A questionnaire was administered and arithmetic averages were used to measure of students' attitudes towards the use of Data Show in university education. The study came up with the following results:
- • Use of Data Show plays a major role in increasing the motivation of students in education.
- • Lack of statistically significant differences among the mean scores of students of applied faculties (economics, science, agriculture, architecture, mechanical and electrical engineering) in relation to the use of Data Show in Education is attributed to variable specialty faculty.
- • Lack of statistically significant differences among the mean scores of the students is in relation to use of data show in education is attributed to school year.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.