طريقة الأسئلة في القـرآن المكي والقـرآن المدني وآراء المدرسين في تطبيقاتها العملية "دراسة تحليلية"
Abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن طريقة الأسئلة في القرآن الكريم، بقسميه (المكي والمدني), والكشف عن آراء المدرسين والمدرسات في تطبيقاتها العملية في مدارسنا, واستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، وأجابت الدراسة عن الأسئلة التالية: ما توزع طريقة الأسئلة في القرآن الكريم حسب قسميه المكي والمدني ودلالات ذلك ؟ ما آراء مدرسي التربية الإسلامية نحو طريقة الأسئلة؟ ما تأثير متغيرات الجنس وسنوات الخبرة والمستوى التعليمي في تطبيق طريقة الأسئلة؟ وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: بلغت نسبة السور القرآنية المحتوية على أسئلة (84،21)، منها (64،03) مكية، و (20،17) مدنية، وبلغت نسبة الآيات المحتوية على أسئلة (17،20)، منها (13،3) مكية، و (4،16) مدنية، ولا فروق ذات دلالة إحصائية عند المستوى (0،05)، حسب الجنس وسنوات الخبرة والمستوى التعليمي، واقترحت الدراسة إعطاء الأسئلة الاهتمام الذي تستحقه، لاهتمام الله تعالى بها في القرآن الكريم، وتضمينها في عدد كبير جداً من الآيات، وربط الأسئلة بواقع المتعلمين ومشكلاتهم، لحفزهم على البحث والإجابة.
This study aims to show the method of questioning in the Quran in its two parts (Macci and Madany) and teachers' opinion on its applications in (our) schools.
The researcher used the descriptive and the analytical approaches. The study also answered the following questions: What is the frequency of this approach (in the Holy Quran) in each part and what are its connotations? What are the opinions of the teachers (of Islamic Education)? What are the effects of gender, years of experience and the levels of educational variations in the application of the method (of questions)? The research reached the following results and proposals. The percentage of the Suras that contain questions is (84.21) Maccis (64.03) Madanis (20.17). The percentage of the verses (Ayat) which contain questions is (17.20) Maccis (13,3) Madanis (4.16) with no statistic value at (5%) due to gender, years of experience and the level of education.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.