تقويم إمكانية بناء خريطة المعرفة في جامعة تشرين

كندة ديب, ماهر مرهج

Abstract


هدفت هذه الدّراسة لتحديد مدى إمكانية جامعة تشرين بناء خريطة المعرفة وذلك من خلال إظهار مقوّمات البنية التحتية والبشرية والإدارية اللازمة، واعتمد الباحث على منهج المسح، وقام بتوزيع الاستبيان على 303 فرد من العاملين في الإدارة المركزية في جامعة تشرين، وكانت النتيجة الرئيسة الأهمّ في الدّراسة هي افتقار الجامعة للمقومات اللازمة (التحتية، والبشرية، والإدارية)، وعدم اعتمادها على نظم معلومات محاسبية وإدارية وبشرية تُسهل إمكانية الوصول السريع للبيانات والمعلومات، ثم تمّ عرض بعض التوصيات لضرورة حاجة الجامعة للمقوّمات اللازمة لبناء خريطة المعرفة، والتي أهمها: ضرورة العمل على تحديث قواعد البيانات باستمرار، والقيام بالإجراءات الإدارية والقانونية اللازمة لعملية التطوير الإلكتروني.

 

This study aimed to evaluate the possibility to make knowledge map in Tishreen University through showing the administrative and human infrastructure. The researcher depended on the survey method where he distributed the questionnaire on 303 individuals of central administration in Tishreen University. The outcome was lack in the administrative and human infrastructure in the university, as it does not depend on accounting, administrative and human information systems that make easy and quick access to data and information. The researcher presented some of the recommendations including the need to work on a plan to make knowledge map by modernization of databases and to take the administrative and legal measures, which are necessary for electronic development.

 


References


زاهر، بسام. مدخل مقترح لرفع كفاءة وفعاليّة نظم توكيد الجّودة من منظور إدارة الجّودة الشاملة (دراسة تطبيقية على الشركات الصّناعية المصرية بقطاع الأعمال العام الحاصلة على شهادة الأيزو 9001)، رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة عين شمس، القاهرة.2002.

غدير، باسم غدير. تحليل البيانات المتقدم باستخدام IBM SPSS Statistics 20، الطبعة الأولى، سورية، حلب، 2012.

موسى محمد، إيمان زكي. مهارات إنتاج خرائط المعرفة الرقمية وأثرها على تنمية مهارات التفكير التأملي وإدارة المعرفة لدى طلاب الدراسات العليا واتجاههم نحوها، Journal of Arabic Studies in Education and Psychology ، المجلد 78، 2016، ص 37-57.

المراجع الأجنبية:

ABDELLATIF, M., FARHAN, M. S., & SHEHATA, N. SAEED. “Overcoming Business Process Reengineering Obstacles Using Ontology-Based Knowledge Map Methodology.” Future Computing and Informatics Journal, vol. 3, 2018, 7-28.

AKHAVAN, P., & PEZESHKAN, A. Developing a Knowledge Map Driven Framework for Human Resources Strategy Formulation: A Knowledge Based IT Company Case Study in Iran. Journal of Knowledge-Based Innovation in China, Vol. 5, N. 3, 2013, 234–261.

BOLISANI, E., & BRATIANU, C. “Emergent Knowledge Strategies. Strategic Thinking in Knowledge Management.” Knowledge Management and Organizational Learning, vol. 4, 2018, pp. 1–200.

DRIESSEN, S., HUIJSEN, W., & GROOTVELD, M. “A Framework for Evaluating Knowledge‐mapping Tools.” Journal of Knowledge Management, vol. 11, no. 2, 2007, pp. 109–117.

EBENER, S, A KHAN, R SHADEMANI, L COMPERNOLLE, M BELTRAN, Ma LANSANG, and M LIPPMAN. 2006. “Knowledge Mapping as a Technique to Support Knowledge Translation.” Bulletin of the World Health Organization 84 (8): 636–42.

JAFARI, M., AKHAVAN, P., BOUROUNI, A., & ROOZBEH, H. A. A Framework for the Selection of Knowledge Mapping Techniques. Journal of Knowledge Management Practice, vol. 10, no. 1, 2009, pp. 1–8.

KIM, S., SUH, E., & HWANG, H. “Building the Knowledge Map: An Industrial Case Study.” Journal of Knowledge Management, vol. 7, no. 2, 2003, pp. 34–45.

LAVKUSH, L. “Using Knowledge Mapping to Support Knowledge Translation in Health Organizations.” Journal of Public Administration and Policy Research, vol. 5, no. 2, 2013, pp. 22–25.

LEE, J. K., & FINK, D. Knowledge mapping: encouragements and impediments to adoption. Journal of Knowledge Management, Vol. 17, N.1, 2013, 16–28.

MORADI, R., MAHANI, N. T., EGHBALI, N., KETABCHI, E., & MIRIAN, M. S. Knowledge map as a decision support tool for expert finding in research-based organizations. In 6th International Symposium on Telecommunications (IST) 2012, 1195–1200.

MORADI, R., TAHERI, K., & MIRIAN, M. S. “Data-Driven Methods to Create Knowledge Maps for Decision Making in Academic Contexts.” Journal of Information & Knowledge Management, vol. 16, no. 1, 2017, pp. 1750008-1–28.

O’DONNELL, A. M., DANSEREAU, D. F., & HALL, R. H. “Knowledge Maps as Scaffolds for Cognitive Processing.” Educational Psychology Review, Educational Psychology Review, Vol. 14, No. 1, 2002. pp. 71-86.

QIN, C., ZHAO, P., MOU, J., & ZHANG, J. “Construction of Personal Knowledge Maps for a Peer-to-Peer Information-Sharing Environment.” The Electronic Library, vol. 36, no. 3, 2018, pp. 394–413.

WEISS, Z., and D. GRAJEWSKI. “Use of Knowledge Maps to Recognize Different Research Capabilities.” EDIProD 2006 - Engineering Design in Integrated Product DEvelopment, 2006.pp. 245-250.

WOO, J.-H., CLAYTON, M. J., JOHNSON, R. E., FLORES, B. E., & ELLIS, C. “Dynamic Knowledge Map: Reusing Experts’ Tacit Knowledge in the AEC Industry.” Automation in Construction, vol. 13, no. 2, 2004, pp. 203–207.

YUN, G. C. The Utility of Knowledge Mapping as an Approach to Improving Corporate and Project Performance: A Case Study of a Large South Korean Consulting Firm. 2008. The University of Salford.

ZUHUA, J., HAI, S., & YONGWEN, H. Knowledge Map and Knowledge Management Tools to Support Distributed Product Design. Advances in Automation and Robotics, Vol. 1, LNEE 122, 2011, pp. 647–654.

الروابط الالكترونية:

www.orgnet.com


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


رئيس التحرير: الأستاذ الدكتور هاني محمود شعبان

هيئة التحرير ,أمين التحرير: د.أمير درويش تفيحة