العلاقة بين مستوى التوافق الدراسي وعوامل عزو النجاح والفشل لدى عينة من طلبة السنة الأولى في جامعة تشرين

غسان بركات, ريم سليمون, منعم دخول

Abstract


This research aims to reveal the academic compatibility level among a sample of Tishreen University students and it's relation to failure and success causes attribution and some demographic parameters . To achieve the research goals, the academic compatibility scale by (Bhdon Siryk) was used where this scale is translated and adapted to Egyptian environment by (Abd Al-Salam, 2002). This scale is composed of (36) clause that spread over 4 dimensions . In addition, the scale of casual attribution of failure and success reasons by Lefcurt and his friends, was used after modifying a sample was composed of (478) students of different scientific and literature colleges in Tishreen University. Some results are:

-          The level of academic compatibility among the sample members is medium, where all dimensions of the academic compatibility scale  are of medium level except the dimension of " commitment to achieve goals " that is of low level.

-          The sample members attribute their success to internal reasons more than external ones.

-          Presence of relational connection of statistical reference between the level of academic compatibility and success and failure attribution reasons of member of the sample.

-          Absence of difference of statistical reference  among the averages of research members response levels over the dimensions  of academic compatibility and according to college parameter to the favour of literature college and according to the residence  parameter in favour to Lattakia inhabitants .

هدف هذا البحث تعرّف مستوى التوافق الدراسي لدى عينة من طلبة جامعة تشرين، وعلاقته بعوامل عزو النجاح والفشل، وبعض المتغيرات الديموغرافية، ومن أجل تحقيق أهداف البحث تمَّ استخدام مقياس التوافق الدراسي لـ (Bhdon Siryk)، وهو مترجم ومقنن على البيئة المصرية من قبل عبد السلام (2002)، تكوّنَ المقياس من (36) عبارة موزعة على أربعة أبعاد، كما تمَّ استخدام مقياس العزو السببي لعوامل النجاح والفشل لـ "ليفكورت"Lefcurt  وزملائه، وقد تمَّ تعديل بعض عباراته لتلائم طلبة الجامعة، وتكوّنت عينة البحث من (478) طالباً وطالبة من مختلف الكليات العلمية والأدبية في جامعة تشرين، وكان من أهم نتائج البحث:

-               جاء مستوى التوافق الدراسي لدى أفراد عينة البحث متوسط، إذ جاءت جميع أبعاد مقياس التوافق الدراسي بدرجة متوسطة باستثناء بُعد: "الالتزام بتحقيق الأهداف" فقد جاء بدرجة منخفضة.

-               يعزو أفراد عينة البحث نجاحهم لعوامل داخلية بنسبة أكبر من العوامل الخارجية، ويعزون فشلهم إلى عوامل خارجية بنسبة أكبر من العوامل الداخلية.

-               وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين مستوى التوافق الدراسي وعوامل عزو النجاح والفشل لدى أفراد عينة البحث.

-               عدم وجود فرق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات استجابات أفراد عينة البحث على أبعاد مقياس التوافق الدراسي وفق متغير الجنس. بينما وُجدت فروق وفق متغير الكلية لصالح الكليات الأدبية، ووفق متغير السكن لصالح سُكان محافظة اللاذقية.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


رئيس التحرير: الأستاذ الدكتور هاني محمود شعبان

Editorial Board أمين التحرير: د.أمير درويش تفيحة