دراسة تحليليَّة للمشاكل الإنتاجيَّة والتسويقيَّة التي تواجه محصول البندورة المحميَّة في الساحل السوري
Abstract
أُجري هذا البحث في الساحل السوري ( اللاذقيَّة وطرطوس ) ؛ إذ جُمعت البيانات البحثيَّة من (4) مناطق (طرطوس، بانياس، جبلة، القرداحة)، خلال الفترة 2011-2012، وتمَّ اختيار (20) قرية في المناطق المذكورة، مع اعتماد استمارة استبيان وأسلوب المقابلة الشخصيَّة لمُزارعي البندورة. أشارت النتائج إلى وجود ارتباط قوي جداً
(r= 0.968) بين الإنتاج كعامل تابع (y) والمساحة المزروعة على مُستوى الساحل السوري كعامل مُستقل (x)، في حين كان الارتباط متوسط (r= 0.620) بين الإنتاجيَّة كعامل تابع (y) والمساحة كعامل مُستقل(x).
وأظهرت النتائج أيَّضاً أنَّ (72.98%) من البندورة المحميَّة في الساحل السوري تُسُّوق إلى سوق الهال، في حين أنَّ (22.07%) من الإنتاج يُسُّوق إلى معامل الكونسروة، و (4.95%) يُسُّوق إلى معامل الفرز والتوضيب بُغية التصدير الخارجي.
وفيما يتعلَّق بالمشاكل الإنتاجيَّة التي تُواجه مُزارعي البندورة، جاءت مُشكلة أسعار مُستلزمات الإنتاج في المرتبة الأولى وبنسبة 30% من إجمالي العيّنة المدروسة، في حين جاءت مُشكلة توفُّر السيولة اللازمة بالمرتبة الثانية، وبنسبة 23%، ومشكلة الآفات الزراعيَّة بالمرتبة الثالثة، وبنسبة 20%. أمَّا بالنسبة للمشاكل التسويقيَّة فقد توصَّلت الدراسة إلى أنَّ مُشكلة تحكُّم السماسرة والوسطاء كانت أكثر المشاكل التي تواجه مُزارعي البندورة ؛ إذ إن 23% من المُزارعين الذين تمَّت مُقابلتهم يُعانون من هذه المُشكلة، في حين أنَّ 20% من المُزارعين يُواجهون مُشكلة ارتفاع أسعار العبوات، و 19% من المُزارعين يُواجهون مُشكلة موسميِّة الإنتاج. وأشارت نتائج تحليل التكاليف التسويقيَّة إلى أنَّ التكاليف التسويقيَّة لتاجر التجزئة جاءت بالمرتبة الأولى، وبلغت نحو (2.5 ل.س/كغ)، تلتها التكاليف التسويقيَّة للمُنتج، وبلغت نحو (2.23 ل.س/كغ)، ثمَّ التكاليف التسويقيَّة لتاجر الجُملة ؛ إذ بلغت (0.5 ل.س/كغ).
This research was done at Syrian coast (Lattakia and Tartous) where the research information were gather from 4 distributor area in (Tartous, Banias, Jableh, Kerdaha) during the period 2011-2012. (20) areas were choosed and Questionnaire was used with personality interview form for tomato farmers. The results signed to presence very strong correlation (r = 0.968) between production as dependent variable (y) and planted area at Syrian coast level as independent variable (x), whereas correlation was average (r = 0.620) between productivity as as dependent variable (y) and area as independent variable (x).
The results also signed that (72.98%) of producing protectorate tomato was being marketed to wholesale market, whereas (22.07%) of production was being marketed to tomato past factories, (4.95%) was being marketed to processor factories for exterior export.
For productive problems which face farmers of tomato, the price of production requirements had the first position farming 30%, whereas problem of available necessary money had the second position farming 23% , and agriculture lesions had the third position farming 20%. For marketing problems, the study had found out that problem of brokers and middlemen domination was the biggest problems which face farmers of tomato so that 33% of farmers who we met suffer from this problem, whereas 20% from farmers are facing high price of container problem, and 19% of farmers are facing seasonal production problem. And results of analysis of marketing costs signed that marketing costs for shopkeeper had the first position farming (2.5 sp/kg), then marketing costs for producer had the second position farming (2.23 sp/kg).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Biological Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Biological Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Biological Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.