أثر نظم المعلومات التسويقيَّة على فاعلية القرارات التسويقيَّة للمنشآت الزراعية في الساحل السوري.
Abstract
يهدف البحث إلى معرفة أثر نظم المعلومات التسويقيَّة على فاعلية القرارات التسويقيَّة للمنشآت الزراعيَّة، اعتُمد المنهج المسحي التحليلي الذي يعتمد على دراسة الظاهرة كما توجد في الواقع، وإجراء المسوحات الميدانية للحصول على البيانات من مصادرها الرئيسة من خلال الاعتماد على أداة البحث، وهي الاستبيان. أظهرت نتائج البحث من خلال تحليل البيانات التي تمَّ جمعها من أفراد عينة البحث بواسطة الاستبيان النتائج: 1. أنَّ مُستوى الاهتمام باستخدام بحوث التسويق في جمع المعلومات التي تهم مُنشآتهم، وإجراء دراسات للأسواق، والزبائن، وأي مُتطلبات لتطوير خدماتهم أو أي معلومات ضروريَّة في المُنشآت الزراعيَّة المبحوثة كان مرتفعاً. 2. يوجد أثر ذو دلالة إحصائيَّة لنُظم المعلومات التسويقيَّة (السجلات الداخليَّة، بحوث التسويق) مُجتمعة على فاعلية القرارات التسويقيَّة في المُنشآت الزراعيَّة، وقد بلغت قوة معامل الارتباط (0.773) ومُعامل التحديد (0.598) مما يعكس ارتفاع قوة هذه العلاقة ودرجة تفسير مُتغيرات نُظم المعلومات التسويقيَّة لمُتغير فاعلية القرارات التسويقيَّة. 3. يوجد أثر ذو دلالة إحصائية لاهتمام بالسجلات الداخليَّة في المُنشآت الزراعيَّة على فاعلية القرارات التسويقيَّة، وقد بلغت قوة معامل الارتباط (0.64) ومُعامل التحديد (0.409) مما يعكس ارتفاع قوة هذه العلاقة ودرجة تفسير مُتغير الاهتمام بالسجلات الداخليَّة لمُتغير فاعليِّة القرارات التسويقيَّة. The research aims to find out the impact of marketing information systems on the effectiveness of marketing decisions for agricultural facilities, screening analytical method which is based on the study of the phenomenon adopted and there are, in fact, conduct field surveys to obtain data from sources key by relying on the search tool, a questionnaire. And it proved through the data collected from the research sample by questionnaire analysis following results: 1. Research proved that the level of interest in using marketing research to gather information of interest to their facilities, and studies of markets, customers, and any requirements for the development of their services or any necessary information in the agricultural firms surveyed was high. 2 . There is the impact of a statistically significant for marketing information systems (internal records, marketing research) combined on the effectiveness of marketing decisions in agricultural facilities, it has reached the correlation coefficient strength (0.773) and the coefficient of determination (0.598), reflecting the rising strength of this relationship and the degree of interpretation of marketing information systems variables the variable effectiveness of marketing decisions. 3. There is a statistically significant effect of the interest of the internal records in agricultural facilities on the effectiveness of marketing decisions, it has reached the correlation coefficient strength (0.64) and the coefficient of determination (0.409), reflecting the rising strength of this relationship and the degree of interpretation of variable interest in the internal records of the variable effectiveness of marketing decisions.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Biological Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Biological Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Biological Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.