دراسة أثر المتغيرات الاقتصادية والتكنولوجية على الاستراتيجيات التسويقية للمنظمات الخدمية ( دراسة ميدانية على فروع المصرف التجاري السوري في الساحل السوري)
Abstract
The study aimed to study the effect of some external marketing environment variables on strategic marketing planning in the banking sector.
Independent variables were represented by (economic environment, technological environment), while the dependent variable represented strategic marketing planning (marketing message, marketing objectives, marketing strategy, and resources).
The study community included the branches of the Commercial Bank of Syria in the Syrian coast (Lattakia - Tartous). The researcher conducted a comprehensive survey of all the vocabulary of the study society. A questionnaire was distributed to all managers and managers' assistants in the branches of the Commercial Bank of Syria. With a response rate of 100%, and the data was analyzed using spss.The most important findings of the study were:
1- There is a statistically significant relationship between the economic environment and strategic marketing planning in the branches of the Commercial Bank of Syria in the Syrian coast.
2- There is a statistically significant relationship between the technological environment and strategic marketing planning in the branches of the Commercial Bank of Syria in the Syrian coast.
هدفت الدراسة إلى دراسة تأثير بعض متغيرات البيئة التسويقية الخارجية على التخطيط الاستراتيجي التسويقي في القطاع المصرفي.
ولقد تمثلت المتغيرات المستقلة بـ (البيئة الاقتصادية، والبيئة التكنولوجية)،في حين تمثل المتغير التابع بـالتخطيط الاستراتيجي التسويقي المتمثل بـ ( الرسالة التسويقية، الأهداف التسويقية، الاستراتيجية التسويقية، والموارد).
وشمل مجتمع الدراسة فروع المصرف التجاري السوري في الساحل السوري ( اللاذقية – طرطوس)، وقام الباحث بإجراء مسح شامل لجميع مفردات مجتمع الدراسة، وتم توزيع / 122/ استمارة استبيان على جميع مدراء ومعاوني المدراء ورؤساء الأقسام في فروع المصرف التجاري السوري محل الدراسة وتم استردادها بالكامل وبنسبة استجابة بلغت 100%، وقد تم تحليل البيانات باستخدام .spss
وكان من أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة:
يوجد علاقة ذو دلالة إحصائية بين البيئة الاقتصادية والتخطيط الاستراتيجي التسويقي في فروع المصرف التجاري السوري في الساحل السوري.
يوجد علاقة ذو دلالة إحصائية بين البيئة التكنولوجية والتخطيط الاستراتيجي التسويقي في فروع المصرف التجاري السوري في الساحل السوري.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
-
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences Publisher
-
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.