دور المعرفة التسويقية في التوجّه نحو الابداع دراسة ميدانية في الشركة العامة لتعبئة المياه /بقين/
Abstract
The objective of this study is to determine the role of marketing knowledge in achieving creativity direction at the General Company for Bottling Water (Boukein). This was done by using the descriptive statistical method. A questionnaire was designed with a set of questions related to the studied research variables that were directed to a sample of employees in the studied company. Then, the data was analyzed using the SPSS program. Finally, the study concluded a set of important results, including:
- There is a statistically significant effect of the marketing information system on the creative approach at General Company for Bottling Water (Boukein).
- There is a significant impact of the management of marketing knowledge on the creative approach at the General Company for Bottling Water (Boukein).
- There is a statistically significant impact of customer involvement to create knowledge on the creative approach at the General Company for Bottling Water (Boukein).
The researcher also presented a set of suggestions and recommendations that are expected to help the company's employees develop the ways of working at the company. So, the company can have a leading creative center by establishing its marketing efficiency in the Syrian market.
تمثل الهدف من هذه الدراسة إلى تحديد دور المعرفة التسويقية في تحقيق التوجه نحو الابداع في الشركة العامة لتعبئة المياه /بقين/ وتم ذلك باستخدام المنهج الوصفي الإحصائي حيث تم تصميم استبيان مؤلف من مجموعة من الأسئلة المتعلقة بمتغيرات البحث المدروسة, والتي تم توجيهها لعينة من العاملين في الشركة المدروسة, ومن ثم تم تحليل البيانات باستخدام برنامج حزمة البرامج الإحصائية الجاهزة للعلوم الاجتماعية SPSS اصدار 2000، ، توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج كان من أهمها:
1- يوجد تأثير ذو دلالة إحصائية لنظام المعلومات التسويقية على التوجه الابداعي للشركة العامة لتعبئة المياه /بقين/.
2- يوجد تأثير ذو دلالة إحصائية لإدارة المعرفة التسويقية على التوجه الابداعي للشركة العامة لتعبئة المياه /بقين/.
3- يوجد تأثير ذو دلالة إحصائية لإشراك الزبون في خلق المعرفة على التوجه الابداعي للشركة العامة لتعبئة المياه /بقين/.
كما قدّمت الباحثة من خلال هذه الدراسة مجموعة من المقترحات والتوصيات التي من المتوقع أن تساعد القائمين على الشركة في تطوير سبل العمل ضمن الشركة للوصول بها إلى مركز ابداعي عال وبالتالي تنافسية شديدة من خلال تثبيت كفاءتها التسويقية في السوق السورية.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
-
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences Publisher
-
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.