دور الاستراتيجيات التسويقية في خلق الميزة التنافسية في القطاع المصرفي دراسة ميدانية على فروع المصرف التجاري السوري بمحافظة اللاذقية
Abstract
يحتل مفهوم الميزة التنافسية مكاناً مهماً في الإدارة الاستراتيجية, فهي الوسيلة لأنجح التي تمكًن المنظمة من تحقيق التفوق على منافسيها باستخدام الاستراتيجية التسويقية المناسبة, بالإضافة إلى جذب الزبائن وزيادة القيمة المدركة من قبلهم وتحقيق رضاهم. يتناول البحث الحالي دور الاستراتيجيات التسويقية في خلق الميزة التنافسية في المصرف التجاري السوري بمحافظة اللاذقية, ولتحقيق أهداف البحث تمّ تصميم استبانة, وتطبيقها على عينة من العاملين في المصرف بلغت /181/ عاملاً, وبعد المناقشة والتحليل تمّ التوصل إلى النتائج الآتية:
- إن الاستراتيجيات التسويقية المطبقة في المصرف التجاري السوري تمكًن المصرف من الحصول على الميزة التنافسية من خلال امتلاكه رؤية استراتيجية واضحة للتطوير سواءً أكانت خاصة بالعنصر البشري أم بالمستوى التقني التكنولوجي, وسعيه لدراسة وضع المصارف المنافسة، والارتقاء بالعمل من خلال الاتصال المستمر بالعملاء, واعتماد استراتيجية تقدم برامج ترويجية جذابة ومتناسبة مع قدرات المصرف, وتقدم الحلول الملائمة لجميع المشكلات التي يتعرض لها المصرف, كما تبين الاستراتيجية المتبعة نقاط القوة والضعف، وتدرس البيئة التسويقية الداخلية والخارجية.
- تمكًن الاستراتيجيات التسويقية المطبقة في المصرف التجاري السوري من تخفيض كلفة الخدمات التي يقدمها للعملاء, ورفع مستوى جودة الخدمات المصرفية المقدّمة, والتأثير في مدى الاستجابة للعميل.
The concept of competitive advantage occupies an important place in the strategic management, which is the most successful way that enables the Foundation to achieve superiority over its competitors by using the appropriate marketing strategy, as well as to attract customers and increase the value perceived by them and to achieve satisfaction.
The current research addresses the role of marketing strategies in creating a competitive advantage in the Syrian Commercial Bank in Lattakia Governorate, and to achieve objectives of the research was designed to identify, and applied to a sample of employees in the bank amounted to /181/ factor, and after discussion and analysis has been reached following results:
The marketing strategies applied in the Syrian Commercial Bank enables the bank to obtain a competitive advantage by having a clear strategic vision for development, and his quest to study the situation of banks, competition and improve working through ongoing contact with customers, and adopt a strategy of providing promotional programs attractive and commensurate with the capabilities of the bank, and provides appropriate solutions to all problems faced by the bank, as shown by the strategy's strengths and weaknesses and considering the marketing environment internal and external.
Enable marketing strategies applied in the Commercial Bank of Syria of reducing the cost of services provided to customers, and raise the quality of banking services provided, and to influence the response to the client.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
-
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences Publisher
-
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.