أثر عناصر المزيج الترويجي في تحقيق القدرة التنافسية للمنظمات الخدمية دراسة ميدانية على المستشفيات الخاصة في الساحل السوري
Abstract
يتناول البحث الحالي أثر عناصر المزيج الترويجي (العلاقات العامة, الإعلان, البيع الشخصي, تنشيط المبيعات) في تحقيق القدرة التنافسية للمنظمات الخدمية، من خلال إجراء دراسة ميدانية على المستشفيات الخاصة العاملة في الساحل السوري. ولتحقيق أهداف البحث تمّ بناء استبيان وتطبيقها على المدراء الإداريين في تلك المستشفيات, وأخصائيي التسويق إن وجدوا, أو المسؤولين عن الإعلان. استخدم الباحث طريقة الحصر الشامل فيما يتعلق بجمع المعلومات عن المستشفيات المدروسة, وبلغ عدد الاستبانات الموزعة (61) الاستبيانات, استرد منها (57) استبانة, وبنسبة استجابة بلغت (93.44%). وبعد الدراسة والتحليل توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: 1- هناك علاقة ذات دلالة معنوية بين أسلوب العلاقات العامة المستخدم من قبل إدارات المستشفيات الخاصة العاملة في الساحل السوري وقدرتها على المنافسة في السوق الصحي. 2- هناك علاقة ذات دلالة معنوية بين أنواع الإعلان المستخدمة من قبل إدارات المستشفيات الخاصة العاملة في الساحل السوري وقدرتها على المنافسة في السوق الصحي. 3- هناك علاقة ذات دلالة معنوية بين أسلوب البيع الشخصي المستخدم من قبل إدارات المستشفيات الخاصة، العاملة في الساحل السوري وقدرتها على المنافسة في السوق الصحي. 4- هناك علاقة ذات دلالة معنوية بين أسلوب تنشيط المبيعات، المستخدم من قبل إدارات المستشفيات الخاصة العاملة في الساحل السوري، وقدرتها على المنافسة في السوق الصحي. The current research addresses the impact of the impact of the elements of promotional mix (Public Relations, advertising, personal selling, sales promotion) to increase the competitive ability of the service organizations by conducting a field study on private hospitals which works in the Syrian coast , and to achieve the objectives of the research, A questionnaire was built and this questionnaire has applied on managers administrators in those hospitals, marketing Specialist, if any, or are responsible of advertising, where the researcher used the method of comprehensive inventory which concerns with collection the information on the hospitals studied, and the number of distributed questionnaires (61) questionnaire , recovered them (57) questionnaire , and the response rate (93.44 %), after study and analysis of the study found the following results: 1 - There is a significant correlation between the of the public relations method used by the departments of private hospitals operating in the Syrian coast and its ability to compete in the health market. 2 - There is a significant correlation between the types of advertising used by the departments of private hospitals operating in the Syrian coast and its ability to compete in the health market. 3 - There is a significant correlation between the of personal selling method used by the departments of private hospitals operating in the Syrian coast and its ability to compete in the health market. 4 - There is a significant correlation between the of the sales promotion method used by the departments of private hospitals operating in the Syrian coast and its ability to compete in the health market.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
-
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences Publisher
-
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.