أثر عناصر المزيج الترويجي في تحقيق القدرة التنافسية للمنظمات الخدمية دراسة ميدانية على المستشفيات الخاصة في الساحل السوري

Authors

  • سامر قاسم
  • بسام التزه
  • باسل علاء الدين

Abstract

يتناول البحث الحالي أثر عناصر المزيج الترويجي (العلاقات العامة, الإعلان, البيع الشخصي, تنشيط المبيعات) في تحقيق القدرة التنافسية للمنظمات الخدمية، من خلال إجراء دراسة ميدانية على المستشفيات الخاصة العاملة في الساحل السوري. ولتحقيق أهداف البحث تمّ بناء استبيان وتطبيقها على المدراء الإداريين في تلك المستشفيات, وأخصائيي التسويق إن وجدوا, أو المسؤولين عن الإعلان. استخدم الباحث طريقة الحصر الشامل فيما يتعلق بجمع المعلومات عن المستشفيات المدروسة, وبلغ عدد الاستبانات الموزعة (61) الاستبيانات, استرد منها (57) استبانة, وبنسبة استجابة بلغت (93.44%). وبعد الدراسة والتحليل توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: 1- هناك علاقة ذات دلالة معنوية بين أسلوب العلاقات العامة المستخدم من قبل إدارات المستشفيات الخاصة العاملة في الساحل السوري وقدرتها على المنافسة في السوق الصحي. 2- هناك علاقة ذات دلالة معنوية بين أنواع الإعلان المستخدمة من قبل إدارات المستشفيات الخاصة العاملة في الساحل السوري وقدرتها على المنافسة في السوق الصحي. 3- هناك علاقة ذات دلالة معنوية بين أسلوب البيع الشخصي المستخدم من قبل إدارات المستشفيات الخاصة، العاملة في الساحل السوري وقدرتها على المنافسة في السوق الصحي. 4- هناك علاقة ذات دلالة معنوية بين أسلوب تنشيط المبيعات، المستخدم من قبل إدارات المستشفيات الخاصة العاملة في الساحل السوري، وقدرتها على المنافسة في السوق الصحي. The current research addresses the impact of the impact of the elements of promotional mix (Public Relations, advertising, personal selling, sales promotion) to increase the competitive ability of the service organizations by conducting a field study on private hospitals which works in the Syrian coast , and to achieve the objectives of the research, A questionnaire was built and this questionnaire has applied on managers administrators in those hospitals, marketing Specialist, if any, or are responsible of advertising, where the researcher used the method of comprehensive inventory which concerns with collection the information on the hospitals studied, and the number of distributed questionnaires (61) questionnaire , recovered them (57) questionnaire , and the response rate (93.44 %), after study and analysis of the study found the following results: 1 - There is a significant correlation between the of the public relations method used by the departments of private hospitals operating in the Syrian coast and its ability to compete in the health market. 2 - There is a significant correlation between the types of advertising used by the departments of private hospitals operating in the Syrian coast and its ability to compete in the health market. 3 - There is a significant correlation between the of personal selling method used by the departments of private hospitals operating in the Syrian coast and its ability to compete in the health market. 4 - There is a significant correlation between the of the sales promotion method used by the departments of private hospitals operating in the Syrian coast and its ability to compete in the health market.

Downloads

Published

2013-12-31

How to Cite

قاسم س., التزه ب., & علاء الدين ب. (2013). أثر عناصر المزيج الترويجي في تحقيق القدرة التنافسية للمنظمات الخدمية دراسة ميدانية على المستشفيات الخاصة في الساحل السوري. Tishreen University Journal- Economic and Legal Sciences Series, 35(8). Retrieved from https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/econlaw/article/view/663

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >>