تطوير موديل للتنبؤ بالحوادث المرورية باستخدام منهج المنطق الضبابي "حالة الدراسة مدينة اللاذقية"
Abstract
تشكل هذه الدراسة خطوة تمهيدية لوضع موديل رياضي للتنبؤ بالحوادث المرورية في مدينة اللاذقية يعتمد على العوامل الخارجية فقط مثل حجم المرور, والهطول المطري, وهندسة الطريق, وأما هدفها الرئيسي فهو تخفيض عدد الحوادث المرورية المتوقعة مستقبلاً في شارعين رئيسيين تم اختيارهما وذلك بدراسة أسباب خارجية لا تعتمد على السلوك الإنساني للسائقين أوعلى خصائص العربة.
تم استعراض عدة موديلات رياضية سابقة للتنبؤ بالحوادث المرورية, وبعد مقارنة الطرق المتبعة في وضع هذه الموديلات ونتائجها على مستوى السلامة المرورية من حيث توقع عدد الحوادث ومقارنتها مع البيانات الحقيقية للحوادث تم التوصل إلى أن استخدام المنطق الضبابي هو أسلوب مناسب لنمذجة الحوادث المرورية اعتماداً على نماذج سابقة استخدمت المنطق الضبابي.
تم إجراء تحليل مكاني للحوادث المرورية لعام 2010على شارعي الجمهورية و جمال عبد الناصر في مدينة اللاذقية باستخدام برنامج GIS, حيث تم تصنيف الحوادث حسب خطورتها وزمن حدوثها ومكانها, ثم طبقت نمذجة المنطق الضبابي FLM)) كوسيلة للتنبؤ في الدراسة, وبعد وضع الموديل الرياضي الضبابي باستخدام برنامج MATLAB تم استنتاج معدل عدد الحوادث الكيلومتري لكل ساعة ومن ثم تم التحقق من ترابط نتائج الموديل مع القيم الحقيقية للحوادث, وأخيراً تم استنتاج مستويات السلامة المرورية بالعلاقة مع الزمن للشارعين المدروسين بالاعتماد على كل من نتائج الموديل الضبابي والتحليل المكاني للحوادث المرورية المدروسة.
الكلمات المفتاحية: التنبؤ, موديل, الحوادث المرورية, المنطق الضبابي, التحليل المكاني.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 �ttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.