البرنامج الوظيفي لساحة مدارس التعليم الأساسي مقارنة مع النورمات العالمية مثال: ( ساحات مدارس التعليم الأساسي بمدينة اللاذقية )
Abstract
مع بداية القرن التاسع عشر أخذت المدارس بالانتشـار, وذلك عندما شعرت الدول بأهمية التعليم، وآمنت بأن بعد الغذاء للإنسان يأتي التعليم في الدرجة الثانية من حيث الأهمية، وهذا ما نادى به DANTON عام 1793 بعد أن نجح في التصويت على جعل التعليم إلزامياً حين قال:
" بعد الخبز فإن التعليم هو أول حاجات الشعوب " [1]
وانطلاقاً من الرسالة السامية للمدرسة في تربية النشء، وإعداد جيل متكامل بناء، ومن خلال صقل العقول وتهذيب النفوس... إيماناً بالدور الرائد الذي تقوم به المدرسة في المجتمع في مجالات تربوية واجتماعية متعددة، فإن هذا يستدعي بلورة الأفكار التطويرية التي تنبثق من واقع البيئة المدرسية وحاجتها من أجل تطوير قدارت المدرسة تفعيلاً لدورها وتعزيزاً لمسؤولياتها, ولكي يقوم البناء المدرسي بدوره الصحيح لابد من تحقيق التكامل الوظيفي للمدرسة من النواحي التالية:
الناحية الأولى: التكامل الوظيفي الداخلي للبناء المدرسي.
الناحية الثانية: التكامل الوظيفي الخارجي لساحة البناء المدرسي.
الناحية الثالثة: إيجاد الربط المنطقي ما بين الوظيفتين السابقتين الذكر.
والبحث الذي بين أيدينا يلقي الضوء على الناحية الثانية، بهدف إيجاد البرنامج الوظيفي لكامل العناصر الأساسية المشكلة لساحة المدرسة وبما يساير النورمات العالمية ليتم تحقيقها في ساحات المدارس الابتدائية للأجيال القادمة.
At the beginning of 19th century schools had begun to spread ,notably when countries realized the importance of learning and and believed that it is significantly second to man after bread. That is what Danton had called for in 1973 after his success on voting in favor of making learning obligatory when he said "Learning is the first needs of nations after bread"
The school has an important role in society, being up and educating young generation. It is therefore important to develop notions that would enhance its role taking into account the realities and environment of the school.
In order for the school building to function properly, the functional integration of the school should meet the following:
- § First Aspect: The interior functional integration of school building
- § Second Aspect: The exterior functional integration of the school yard
- § Third Aspect: Finding out logical link between the above mentioned functions.
The research at hand casts light on the second aspect with the aim of finding out the functional programme of all basic elements forming the school yard in accordance with International Norms to be materialized in the school yards of the Primary Education schools for future generation.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 �ttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.