أثر ظاهرة المجمعات التعليمية على الخريطة المدرسية في المخطط التنظيمي للمدينة "مدينة اللاذقية حالة دراسية"
Abstract
تتألف المخططات التنظيمية للمدن من مجموعة من الخرائط، وكل خريطة تؤدي وظيفة معينة وبالتكامل الصحيح بين هذه الخرائط، الخريطة ( السكنية، الصحية، الثقافية، المدرسية، التجارية، الطرقية، الترفيهية، المناطق الخضراء، الصناعية بأنواعها ......الخ ) وتوزيعها بشكل عادل على كافة المناطق في المدينة نتوصل إلى الحل الأجود للمخطط التنظيمي .
ولكل خريطة من الخرائط السابقة أسس ومعايير وشروط يجب تحقيقها لتؤدي الغاية التي رسمت من أجلها .
وبالتالي تعد المدارس من الخدمات الأساسية والضرورية للتجمعات السكنية، وبالتالي يكمن نجاح الخريطة المدرسية بمقدار توزيع هذه المدارس بشكل صحيح وعادل على جميع المناطق السكنية، وبما يتناسب مع عدد سكان هذه المناطق في المخططات التنظيمية .
فإن بناء مجمع تعليمي في منطقة معينة فيه أكثر من أربع إلى خمس مدارس، ولحلقة دراسية واحدة، ولكامل المدينة، عليه الكثير من النقاط .
يهدف البحث إلى إلقاء الضوء على المجمعين التعليميين اللذين بنيا في منطقتين مختلفتين لمدينة اللاذقية ولحلقة دراسية واحدة ( الثانوي العام ) وأثرهما على الخريطة المدرسية في المخطط التنظيمي للمدينة .
City master plans consist of a set of layouts; each of which has a particular function. The proper integration among these layouts and their fair distribution
(the residential, health, cultural, school, commercial, roads, recreational, green zones, industrial of different kinds layouts etc) on all regions in the city would make possible to reach for the optimal solution for the master plan.
Each of the above mentioned layouts has principles, criteria and conditions which should be met to fulfil its function.
Therefore, schools are considered one of the essential and necessary services of residential complexes consequently the success of the school layout depends on the proper and fair distribution of schools on all residential areas in conformity with the number of inhabitants of these areas in the master plans.
Thus, the construction of an educational complex in a particular area with more than four to five schools for one study group for the whole city has many shortcomings.
The research casts light on the two educational complexes which have been constructed in two different areas in the city of Lattakia for one study group (secondary education) and their impact on the school layout in the master plan of the city.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 �ttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.