دراسة آلية تغير الاهتراء في المساند المصنعة من مركبات الإيبوكسي كتابع للقساوة في ظروف احتكاك جافة
Abstract
تمت دراسة تغير قساوة مادة الإيبوكسي ومركباته التي تحوي على نسب وحجوم مختلفة من حبيبات مادة التدعيم عند درجة حرارة المختبر الثابتة وقيم مختلفة لزمن الاختبار والسرعة، وكذلك نسبة الاهتراء وتحديد آلية نشوئه في هذه المركبات. تمّ إجراء التجارب على جهاز قلم على قرص (Pin-on-disc) تحت ظروف جافة وبتأثير الحمل.
أظهرت النتائج أن نمط الاهتراء تعتمد بشكل رئيس على الحمل المطبق ونسبة حبيبات مادة التدعيم وحجمها. فقد بينت النتائج أن النسبة الأفضل والأقل لتآكل مركبات الإيبوكسي هي عند استخدام حبيبات بقطر صغير
(0.4 mm) ونسبة أقل في المادة الأساسية (تقريبا أقل من 2%)، حيث يظهر تآكل الالتصاق الأقل خطورة على العينات في المرحلة الأولى من الاختبار تحت تأثير حمل منخفض (5 نيوتن) وسرعة متوسطة، بينما تآكل الاحتكاك يحدث عند الحمل العالي (10نيوتن)، وأن القساوة تزداد بزيادة نسبة حبيبات مادة التدعيم وحجمها.
في نهاية الاختبار تصل العينة لبداية الانهيار نتيجة الوصول لتآكل التعب (الكلل) فتظهر تشققات في سطح العينة ويحدث هذا تحت تأثير الأحمال والسرعات العالية.
This paper studies the change of hardness of epoxy and its composites that contain different size, volume fraction of carbon at constant temperatures, different time and velocity, and the wear rate and its mechanisms. A pin-on-disc machine is used to perform the experimental work under dry sliding conditions of various loads. The results obtained indicate that the wear rate depends on load, Vf, and carbon particles size. They also indicate that the optimum wear rate is (less than 2%) and (0.4 mm) for particles size, so adhesive wear has occurred in the running-in period of test at low load (5N) and slow velocity, whereas, the abrasive wear has occurred at high load (10 N), and hardness has increased with the increase in the size and volume fraction of carbon particles. In the final stage of the test, the specimen undergoes fatigue wear due to the cracks formed on the specimen's surface under the influence of high velocity and load.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 ttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.