تقانة التعلم عن بعد دراسة حالة: تصميم حزمة برمجية تطبيقية للتعلم عن بعد
Abstract
يهدف هذا البحث إلى إنشاء موقع تعليمي تخاطبي اعتماداً على مفهوم التعليم الإلكتروني e-learning وباستخدام التقانات البرمجية لمخدم وب Web Server. يقوم الموقع بأخذ معطيات أساسية من الوافد الجديد تخزن في قاعدة معطيات النظام تمهيداً لتحديد مستوى هذا الطالب. يتم ذلك عن طريق طرح عدد من الأسئلة للبدء من الفصل المناسب الناجم عن تحليل مستواه وذلك في التطبيق الذي تم تطويره لهذا الغرض وهو تعلم لغة البرمجة Visual C++. أما الوافد الذي سبق ودخل إلى الموقع فيتم نقله إلى الفصل المناسب بعد التحقق من صلاحيات الدخول.
يقوم الموقع بسرد مجموعة من الفصول الأساسية في تعلم التطبيق وعرض البرمجيات والأشكال الداعمة، وعند نهاية كل فصل يعرض الملف التنفيذي الناتج بهدف إظهار النتيجة بعد التقيد بخطوات الفصل بالشكل المناسب.
تم وضع امتحان لكل مجموعة محددة من الفصول ليتم التأكد من استيعاب الطالب لها ، وعدم الانتقال لمرحلة ثانية إلا بعد تجاوز الأولى بنجاح.
يمكن للطالب عند انتهاء المنهاج التقدم لامتحان نهائي في مركز معتمد، بعد اتخاذ الإجراءات المناسبة للتأكد من هويته.
The research goal of this paper is to create a distance learning web site based on the e-learning concept hosted on a Web server. The site obtains the necessary data from the new subscriber and stores it in a Structured Query Language Database. The student’s level is then evaluated through pre-defined set of questions. The result of the evaluation defines the starting level of the needed training module. As for an already existing registered subscriber, the web site will be routed automatically to the appropriate lesson after the user ID and password are verified.
This web site includes the necessary modules for teaching Visual C++ supported by the equivalent code and diagrams. At the end of each module the final version of the application will be introduced to the student after the ID verification.
Also included in the site an exam that marks the end of a level for a certain module to verify the proper understanding of the student. Upon passing the exam the student will be permitted to proceed to the next level.
Upon completion of the course the student will be qualified to sit an official exam.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 �ttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.