دراسة التطوّر الزمني لحوادث المرور في سوريّة
Abstract
تهدف هذه الدراسة إلى عرض المنهجيّة وبعض النتائج المتعلّقة بدراسة التطوّر الزمني لحوادث المرور في سوريّة، وذلك كجزء من النتائج الإجماليّة للبحث المتعلّق بالنمذجة الماكروسكوبيّة لحوادث المرور.
وقد بدأت الدراسة بتعريف النمذجة الماكروسكوبية لحوادث المرور. ثم تم استعراض مختلف تجارب النمذجة التي تمت خلال النصف الأخير من القرن العشرين من قبل باحثين أوروبيين وأمريكيين بدءاً من الباحث الإنكليزي سميد وحتى الهولندي أوبي والكندي غودري .
وبعد ذلك تتبّعنا تطور وضع حوادث المرور في سورية خلال الأربعين سنة الماضية بجميع أشكالها. حيث تمّ في البداية الاستناد لمعادلة سميد من أجل تحرّي وضع سلامة المرور في سوريّة بالمقارنة مع الوضع العامّ في بلدان العالم، ثم قمنا بمحاولة صياغة مختلف المعادلات الرياضية التي تشرح التطور الماضي لحوادث المرور في سوريّة بدلالة عدة مؤشرات (عدد السكّان، عدد المركبات واستهلاك الوقود، وغبرها )، وذلك من أجل استقراء الآفاق المحتملة للوضع المستقبلي لسلامة المرور في سورية.
و في نهاية الورقة عرضت الاستنتاجات الختاميّة المستقاة من تطبيق منهج النمذجة الماكروسكوبيّة لدراسة التطوّر الزمني لحوادث المرور في سوريّة وصياغة التوقّعات حول التطوّر المستقبلي لهذه الظاهرة في سوريّة بالمقارنة مع بقيّة بلدان العالم.
This paper aims at presenting the method and some partial results of a study carried out to investigate the evolution of traffic accidents in Syria as a part of the total results of a study about the Macroscopic Modeling of traffic accidents.
The paper starts by defining the Macroscopic Modeling of traffic accidents, them it demonstrates the different modeling experiences that took place in the second half of the 20m century, carried out by many European and American researchers.
The study then follows the evolution of the traffic accidents position in Syria in the past forty years in all its kinds, depending first on the Smid equation on the investigation of the traffic safety in Syria compared to the general status in other countries. Then the study tries to formulate the different mathematical equations that explain the past evolution of the traffic accidents in Syria indicated by different variable such as population, vehicles number, total fuel consumption, etc, in order to induct the possible horizons of the future status of the traffic safety in Syria.
At the end, the paper demonstrates the conclusions taken from applying the Macroscopic Modeling method to study the time evolution of the traffic accidents in Syria, putting down the predictions about the future evolution of this phenomenon in Syria compared to other countries.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 ttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.