اتجاهات معلمي الصفوف نحو استخدام طريقة المتشابهات (دراسة ميدانية لدى عينة من معلمي الحلقة الأولى من مرحلة التعليم الأساسي في مدارس مدينة اللاذقية)
Abstract
هدف البحث إلى تعرّف اتجاهات معلمي الصفوف نحو استخدام طريقة المتشابهات، وتعرّف الفروق في اتجاهاتهم تبعاً لمتغيري الجنس ومدة الخدمة، ولتحقيق هذا الهدف اتبع البحث المنهج الوصفي، وصُممت استبانة مكونة من(35) فقرة موزَعة على محاور (مفهوم طريقة المتشابهات، فوائد طريقة المتشابهات، إمكانية تطبيق طريقة المتشابهات، الاهتمام بطريقة المتشابهات، محاذير استخدام طريقة المتشابهات)، وبعد التأكد من دلالات صدقها وثباتها طُبقت على عينة مكونة من (714) معلماً ومعلمةً من معلمي الصفوف في مدينة اللاذقية، وأشارت النتائج إلى وجود اتجاهات ايجابية لدى معلمي الصفوف نحو استخدام طريقة المتشابهات، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائياً تُعزى لمتغير الجنس في اتجاهاتهم نحو طريقة المتشابهات ككل وفي كل محور من المحاور على حده، وبينت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائياً في اتجاهاتهم تعزى لمتغير مدة الخدمة بالنسبة للمحاور ككل، وفي كل من محاور ( مفهوم طريقة المتشابهات، فوائد طريقة المتشابهات، محاذير استخدام طريقة المتشابهات) في حين كانت الفروق دالة إحصائياً في اتجاهات المعلمين ذوي الخبرة الأقل والمعلمين ذوي الخبرة الأكثر في كل من محوري (إمكانية تطبيق طريقة المتشابهات، الاهتمام بطريقة المتشابهات).
The research aimed to identify the attitudes of the teachers toward using the similarities method, and to identify the differences in their attitudes in relation to the gender and experience period variables, and to achieve this purpose the research followed the descriptive approach, and a questionnaire had been designed consisting of (35) items distributed on the axes (the concept of the similarities method, benefits of the similarities method, the possibility of application the similarities method, the interesting in the similarities method, and the warning of using the similarities method), and after confirming from its validity and reliability semantics, the questionnaire had been applied on (714) teachers from Lattakia city' schools, the results indicated that the teachers have positive attitudes toward using the similarities method, and the results showed that there were no statistically significant differences in teachers' attitudes due to the gender variable in relation to the axes as a whole, and in each axis, but the differences were statistically significant between the least experienced teachers and the most experienced teachers in each of the possibility of application similarities method and the interesting in the similarities method axes in favor of the least experienced teachers.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.