الاعتقاد العام والشخصي بالعالم المنصف لدى عينة من معلمي ومعلمات مرحلة التعليم الأساسي في محافظة اللاذقية دراسة ميدانية
Abstract
أجري البحث على عينة من المعلمين والمعلمات في محافظة اللاذقية بلغ عددهم (304) معلم ومعلمة، استخدمت الباحثة مقياس الاعتقاد الشخصي والعام بالعالم المنصف (إعداد كلوديا دالبرت)، هدفت الدراسة إلى تعرّف:
الفرق بين الاعتقادين العام والشخصي بالعالم المنصف لدى أفراد العينة.
الفروق بين متوسطات درجات أفراد العينة على مقياس الاعتقاد العام والشخصي بالعالم المنصف وفق المتغيرات الديموغرافية المتمثلة في (الجنس، العمر، عدد سنوات الخبرة المهنية، البيئة العمل بين الريف والمدينة).
توصلت الباحثة إلى النتائج التالية: توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أفراد العينة على مقياسي الاعتقاد الشخصي والعام بالعالم المنصف لصالح الاعتقاد الشخصي، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أفراد العينة على مقياس الاعتقاد الشخصي بالعالم المنصف وفق المتغيرات الديموغرافية للدراسة، بينما توجد فروق على نفس المقياس وفق متغير بيئة العمل لصالح الريف، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أفراد العينة على مقياس الاعتقاد العام بالعالم المنصف وفق نفس المتغيرات الديموغرافية.
The study was conducted on a sample of teachers in the province of Latakia numbered (304) teachers, researcher used scale of the Personal the General Belief in a Just World scale. The study aimed to identify:
The Differences between (PBJW) and (GBJW) to the members of the sample.
The differences between the members of the sample in the strength of the degree of (PBJW) and (GBJW) according to demographic variables (sex, age, number of years professional experience, working environment).
Researcher reached the following conclusions: there are differences between the scores of the sample on the scale of (PBJW) and (GBJW) for the benefit of (PBJW), there are no differences between the mean scores of the sample on a scale of (PBJW) and (GBJW) according to demographic variables for the benefit of the countryside, while there is differences on the same scale according to the work place.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.