الرسائل الدبلوماسية المخصّصة في ديوان الانشاء المملوكي لحكام الدول المسيحية في الشرق (السابع و الثامن الهجريين/الثالث و الرابع عشر الميلاديين)

Authors

  • غادة حسن

Abstract

The second half of the seventh century and the beginning of the eighth century AD and the second half of the thirteenth and early fourteenth centuries have witnessed a great development in diplomatic relations between the Mamluk bahri in Egypt and Syria and the various Christian powers in the East. These relationships were in the form of several diplomatic means such as ambassadors, letters, and signing treaties. This study focuses on the role of chancellery of Mamluks in these relationshipsthrough knowing the rules and accurate systems developed by messaging these rulers, specifically ceremonial honors. Finally, this study treats the constraints of multilingualism in the Mamluk sultanate based on the chancellery Mamluk handbooks. شهد النصف الثاني من القرن السابع وبداية القرن الثامن الهجريين/ النصف الثاني من القرن الثالث عشر وبداية القرن الرابع عشر الميلاديين، تطوراً كبيراً في العلاقات الدبلوماسية بين المماليك البحرية في مصر وبلاد الشام وحكّام الدول المسيحية في الشرق. هذه العلاقات كانت تتمثل في تبادل السفارات والمراسلات وتوقيع المعاهدات. وتركز هذه الدراسة على دور ديوان الانشاء المملوكي في هذه العلاقات، وذلك من خلال معرفة القواعد و النظم الدقيقة التي وضعها للتراسل مع هؤلاء الحكام وتحديداً الالقاب التشريفية. كما عالج البحث مسألة تعدد اللغات المعمول بها في السلطنة المملوكية استناداً الى كتب الإنشاء المملوكية.

Downloads

Published

2016-08-17

How to Cite

حسن غ. (2016). الرسائل الدبلوماسية المخصّصة في ديوان الانشاء المملوكي لحكام الدول المسيحية في الشرق (السابع و الثامن الهجريين/الثالث و الرابع عشر الميلاديين). Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series, 37(3). Retrieved from https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/humlitr/article/view/1796

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>